L’alcalde de Lleida, Fèlix Larrosa, ha avançat que les obres de Promenade Lleida començaran el 26 de febrer amb la col·locació de la primera pedra del centre comercial, el primer de què disposarà la ciutat. El paer en cap ha detallat que la primera fase de les obres a Torre Salses suposarà una inversió de 43 milions d’euros i se centrarà, principalment, en la construcció d’un edifici que aplegarà diversos operadors. Larrosa n’ha parlat aquest dimarts durant una roda de premsa davant els mitjans de comunicació en què també ha confirmat que el pressupost de la Paeria per al 2026 ha quedat aprovat automàticament perquè l’oposició no ha presentat cap moció de censura contra ell. “No hi ha model alternatiu al nostre”, ha constatat l’alcalde.
D’ençà que Larrosa va perdre la qüestió confiança a la qual s’havia sotmès per poder tirar endavant els pressupostos, l’oposició disposava d’un mes per negociar i presentar una moció de censura amb un candidat alternatiu. Aquest extrem, però, no s’ha produït i els comptes han quedat aprovats automàticament aquest dimarts.
“El ple ha enviat un missatge clar, els membres de la corporació han dit que ha de governar Fèlix Larrosa i el PSC perquè no hi ha hagut cap majoria alternativa. Actuarem en conseqüència sense quedar-nos atrapats en el soroll”, ha manifestat l’alcalde, el qual ha dit sentir-se “fort” i amb “projecte”. “A la vista està que no hi ha model alternatiu; el nostre és el millor amb diferència”, ha afegit.
La Paeria disposarà aquest any d’un pressupost de 278 milions d’euros, dels quals 72 corresponen a inversions. “Sense el pressupost no podríem posar en marxa el nou contracte de neteja per Sant Jordi, renovar el servei de teleassistència per a 6.000 usuaris, avançar en la incorporació de 14 nous agents de la Guàrdia Urbana o invertir 1,2 milions d’euros en el Camp d’Esports”, ha detallat el paer en cap.
El nou POUM es portarà a aprovació inicial al març
Entre les prioritats del govern socialista se situa el nou Pla d’Ordenació Urbanística Municipal (POUM), que es preveu portar a aprovació inicial al ple del mes de març. Entre altres, el nou document permetrà desenvolupar els 90.000 metres quadrats del pla de l’estació, on preveuen usos residencials, comercials, comunitaris i turístics.
L’alcalde de Lleida també ha anunciat que d’aquí a pocs dies donaran a conèixer els projectes que han de permetre reduir el risc d’inundabilitat del barri de Cappont i que passen, ha dit, per rebaixar la canalització i donar més capacitat al riu i al canal. Aquesta solució, ha indicat, permetrà desencallar projectes bloquejats com el del nou institut.
Larrosa ha afirmat que l’Ajuntament de Lleida té “més de 120 projectes en marxa” i que “el gran repte del mandat” és garantir habitatge per a la gent jove i famílies. En aquest sentit, ha detallat que dels 896 habitatges que hi ha en construcció a la ciutat, 737 són de renda lliure i només 159 assequibles. Per tal d’equilibrar-ho, ha dit, aviat tramitaran “190 habitatges assequibles nous” en col·laboració amb el sector privat.
Promenade començarà obres el 26 de febrer
En matèria comercial, els promotors de Promenade Lleida han comunicat a la Paeria que iniciaran les obres del parc comercial a Torre Salses el 26 de febrer. Segons Larrosa, la primera fase suposarà una inversió de 43 milions d’euros i, a més, els promotors hauran d’invertir 9 milions d’euros en infraestructures públiques, principalment en l’execució del vial de Víctor de Torres.
Larrosa ha detallat que la Paeria està disposada a incorporar aquests 9 milions d’euros al pressupost i a licitar l’obra directament per tal de desencallar aquest enllaç viari entre el centre de la ciutat i els barris de la Bordeta i Magraners. En paral·lel, l’alcalde ha explicat que l’Ajuntament destinarà 550.000 euros al Fons de Comerç per a la promoció del comerç tradicional i de proximitat.
L’espai públic i el civisme, una prioritat
Fèlix Larrosa ha indicat que la seva agenda política prioritza l’espai públic, el civisme, la convivència i el compromís de la ciutadania. Pel que fa a l’espai públic, ha anunciat la creació d’un comissionat d’alcaldia que coordinarà tots els serveis i empreses concessionàries en aquest àmbit. Estarà liderat per Jordi Domingo i anirà acompanyat d’un nou cos d’inspecció que tindrà capacitat sancionadora.
En matèria de civisme, convivència i seguretat, l’alcalde ha defensat que “baixen els fets delictius i puja l’eficiència policial”, però que cal que la ciutadania ho percebi. En aquest sentit, aviat s’adjudicarà el nou sistema de noves tecnologies amb intel·ligència artificial aplicades a la seguretat. A més, el 2026 s’haurà de tancar amb “260 agents actius de la Guàrdia Urbana”, segons l’alcalde.
D’altra banda, Larrosa ha avançat que el 23 i 24 d’octubre Lleida aplegarà un gran congrés de dones que pretén convertir la ciutat en “la capital estatal del feminisme”. A més, ha assenyalat que la Paeria es personarà en els procediments judicials per casos de feminicidis a la ciutat, mitjançant un conveni amb el Col·legi de l’Advocacia de Lleida.
Sense mesquita al polígon
En un altre ordre de coses, l’alcalde ha revelat que la comunitat islàmica Ibn Hazm ha desistit finalment de concórrer a la licitació del solar municipal del polígon Camí dels Frares on hauria pogut construir la primera gran mesquita de la ciutat. “La comunitat ha retirat la seva petició i, per tant, decau l’expedient”, ha assenyalat el paer cap.
Precisament, sobre els polígons l’alcalde ha confirmat que el mes que ve sotmetran a aprovació inicial l’ampliació de 450.000 metres quadrats del polígon El Segre. A més, segons Larrosa, l’oficina de captació d’inversions treballa per materialitzar projectes de caràcter industrial per un import de 172 milions d’euros.
Sobre altres projectes, el paer en cap ha avançat que al febrer el Patronat de Fira de Lleida es reunirà per avançar en el nou recinte firal o que està a punt de licitar-se el concurs arquitectònic per donar nous usos a l’actual baixador d’autobusos. Larrosa també ha avançat que el Palau de Vidre “s’acabarà de forma immediata”, que aviat presentaran la rehabilitació del xalet modernista dels Camps Elisis i que el projecte de ‘Les platges de Lleida’ també sortirà aviat a concurs per adequar “nous espais d’oci” vora el riu.













