Hipra començarà a assajar l’any que ve amb animals els prototipus de vacunes contra la pesta porcina africana (PPA) que ha desenvolupat. La farmacèutica porta des del 2019 investigant el virus i fa dos anys que lidera un projecte europeu per desenvolupar un vaccí contra la PPA. La directora de Recerca de la Divisió de Salut Animal d’Hipra, Marta Sitjà, admet que aquest virus, a part de la seva virulència, també és “molt complex” perquè té fins a 150 proteïnes, i no n’hi ha prou amb bloquejar-ne una per evitar que continuï infectant els porcs. De moment però Hipra no pot posar data perquè la vacuna contra la PPA arribi al mercat. “Encara n’estem lluny”, diu Sitjà, subratllant davant la crisi actual cal aplicar mesures per erradicar el virus.
Hipra va engegar el projecte per desenvolupar una vacuna contra la PPA ara fa sis anys, després que el virus fes estralls a la Xina i arribés a matar la meitat dels porcs del país. A partir del 2024, aquesta investigació va fer el salt a Europa a través del consorci europeu VAX4ASF, que lidera la farmacèutica gironina, i que té com a objectiu trobar un vaccí per fer front al virus.
Aquest projecte, que té una durada de quatre anys, aposta pel que es coneix com a vacunes vives atenuades (és a dir, que contenen el virus debilitat). En formen part fins a disset països europeus, amb centres de recerca que tenen diferents rols, i també hi participen els Estats Units i Kenya.
La gironina Hipra, conjuntament amb el Centre de Biologia Molecular Severo Ochoa-CSIC, és qui coordina el disseny de la vacuna contra la pesta porcina africana. Ara, un cop el projecte ja ha arribat al seu equador, la farmacèutica biotecnològica ja té diversos prototips -per confidencialitat, no se sap quants- que ja han funcionat al laboratori. I aquest 2026, ja els començarà a assajar amb porcs.
“En aquests dos propers anys, l’objectiu és fer totes les proves de verificació amb els estudis animals per acabar de confirmar que el disseny de la vacuna és l’adequat per poder garantir un producte segur”, concreta la directora de Recerca de la Divisió de Salut Animal. A més de ser efectiu contra la PPA, Marta Sitjà concreta que Europa també ha posat el requisit que el vaccí permeti diferenciar entre aquells porcs que s’han vacunat -i que per tant també donen positiu al virus- i aquells altres que realment s’han infectat i han contret la malaltia.
“Aquest sistema de diferenciació entre la vacunació i la infecció suposa un punt més de complexitat en el disseny de la vacuna”, explica la directora. “Per tant, cal que la vacuna protegeixi, però que també tingui un marcador que permeti diferenciar aquells animals vacunats dels infectats”, hi afegeix Sitjà.
Un virus “molt complex”
La directora de Recerca de la Divisió de Salut Animal d’Hipra admet que el virus de la PPA, a banda de ser molt virulent, és també “molt complex”. “Penseu que té fins a 150 agents, és a dir 150 proteïnes, i que diverses d’aquestes fan la mateixa funció; per tant, el fet de bloquejar-ne una no evita que el virus trobi altres escapatòries per continuar infectant”, precisa Marta Sitjà.
I per fer-ho gràfic, la directora compara el virus de la PPA amb el de la covid-19. “En aquest cas, bloquejant una única proteïna és possible modular la infecció”, concreta Sitjà (en referència també a la vacuna que ha desenvolupat Hipra contra la covid). “Però en el cas de la pesta porcina africana, no ens trobem en aquesta situació”, precisa.
A més, la directora també concreta que el virus de la PPA té com a “cèl·lules diana” aquelles que formen part del sistema immunitari dels porcs. I que, per tant, afecti directament i infecti “la primera línia de protecció que tenen els animals”.
“Tot això fa que sigui molt complex trobar una solució contra la pesta porcina”, precisa Sitjà. La directora explica que, en funció d’allò que s’obtingui dels assajos amb animals que es facin aquest 2026, es podrà comença a pensar amb les següents fases de desenvolupament del vaccí.
Però Sitjà també admet que crear i desenvolupar una vacuna “és un procés llarg” i que, en aquest cas, a més dels estudis complementaris, també s’ha de tenir en compte que el nou vaccí haurà de complir amb les exigències i requisits que marqui Europa. Per això, de moment, Hipra no pot posar data perquè la vacuna arribi al mercat.
Sitjà, però, sí que subratlla que tots els qui formen part del consorci estan alineats perquè hi hagi vaccí contra la PPA. I que dins tota aquesta xarxa internacional, hi ha diferents grups de recerca especialitzats en diferents àmbits (per exemple, amb estudis amb animals, d’epidemiologia, de plans vacunals, de contacte del virus amb porcs senglars…).
“A més de desenvolupar la vacuna, també hi ha tot un esforç complementari per veure com la implementarem a partir del moment en què la tinguem; i per altra banda, també tenim tot de científics fent recerca perquè, si el primer disseny no funciona, puguem tenir alternatives i altres propostes per continuar treballant en buscar aquesta solució”, diu la directora de Recerca en Salut Animal.
“Encara hi estem lluny”
Sitjà, per tant, admet que la vacuna contra la PPA encara trigarà a arribar. I per això, subratlla que la crisi actual difícilment es podrà resoldre amb un vaccí, “perquè encara estem lluny de tenir-lo”, i que allò que cal és que el Govern apliqui mesures per erradicar el brot de Cerdanyola.
“Això és el que ens ajudarà a resoldre la situació aquest 2025 i 2026; i després, en funció dels resultats que s’obtinguin amb la recerca, serà quan es podrà veure si amb l’horitzó 2027, 2028 i 2029 podrien haver-hi mesures diferents a les que ja s’apliquen actualment”, conclou Sitjà, en referència a una futura vacuna contra la pesta porcina africana.














