Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

Un assaig sobre música, ètica i la IA, premi Vallverdú 2025

El premi Màrius Torres de Poesia, que celebra el 30 aniversari, és per Joan Carles González i l’obra ‘Tríptic de George Dyer’

FOTO_ Núria García Els dos guanyadors, amb la Libertinella a la nau central de la Seu Vella

ARTICLES - ZONA 2

El Palau de la Paeria va celebrar ahir l’acte de proclamació dels guanyadors dels Premis Literaris de Lleida 2025: el 42è premi Josep Vallverdú d’assaig i el 30è premi Màrius Torres de poesia, convocats per la Paeria i l’Institut d’Estudis Ilerdencs i ambdós dotats amb 9.000 euros.

El premi d’assaig va ser per Rafel Jaume i Venys (Palma, 1998) amb l’obra ‘L’algorisme d’Orfeu, Música, ètic i intel·ligència artificial’, presentada sota el pseudònim Felip Jove, de la qual el jurat va valorar “la coherència i estructura d’un assaig que descriu com la tecnologia ha transformat la creació de la música”. Rafel, un dels guanyadors més joves del premi, va explicar que en el seu treball ha volgut fer un paral·lelisme entre Orfeu, “de qui el mite parla com d’algú que tenia el poder de capturar a través de la seva música i que actua sobre la nostra part irracional”, i els algoritmes actuals, que “també acaben decidint el que escoltem”. Així, afegia, ha volgut estudiar “què passa i què implica que les xarxes socials siguin les que decideixin quin és el so que acompanya la nostra vida”, sobretot tenint en compte que “la música forma part de la nostra condició humana i ens afecta inevitablement”.

El premi de poesia va ser per Joan Carles González Pujalte (Mataró, 1963), amb ‘Tríptic de George Dyer’, presentada sota el pseudònim Jan, una obra de la qual el jurat va destacar “el seu pols narratiu, una trama molt ben estructurada, amb imatges molt elaborades”. El premiat explicava que és una obra basada en el pintor Francis Bacon i el seu amant, George Dyer, tot i que el que més l’interessava no era el “drama” del que haguessin viscut, sinó “com treballava Francis Bacon, fent una estructura amb una sèrie d’imatges, un joc molt pictòric, mostrant com es fa una pinzellada en poesia”.

La regidora de Cultura, Pilar Bosch, va posar èmfasi en la importància de “seguir treballant de manera ferma i contundent per al foment de la literatura”, mentre que Andreu Vàzquez, director de l’IEI, assegurava que “hem de continuar apostant i prestigiant aquests premis. Hem de ser un referent cultural al conjunt del país i en el nostre àmbit lingüístic”, i també remarcava la importància que les obres es publiquin per tal que la ciutadania hi pugui accedir.

A la tarda, l’activitat es va traslladar a la nau central de la Seu Vella, on es va celebrar l’acte de lliurament dels dos guardons, la Libertinella, als dos guanyadors. L’acte va incloure la proposta escènica ‘Màrius Torres, el poeta que tocava el piano / Ricard Viñes, el pianista que escrivia versos’, amb guió i direcció a càrrec de Rosa Mesalles; Enric Majó, Aida Flix i Rosa Monrous en la interpretació; la cantant Júlia Cruz; el Viñes Piano Duo, format per Marta Castelló i Enric Prió; i Jordi Làrios en la part audiovisual i Fanphone a càrrec de la llum i el so. A més, amb motiu del 30è aniversari del premi Màrius Torres, els assistents van rebre com a obsequi una publicació en què han participat els i les poetes que han guanyat en aquestes trenta edicions.

Enguany, els Premis Literaris de Lleida han rebut un total de 105 originals, 79 al Màrius Torres i 26 al Josep Vallverdú, un augment significatiu, ja que al 2024 es van presentar 66 treballs (48 i 18).

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)

ARTICLES - ZONA 11

ARTICLES - ZONA 12