Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

“El meu fill no pot desconnectar”: una psicòloga revela els senyals que alerten sobre la dependència digital infantil

L'ús excessiu del mòbil entre els menors preocupa les famílies i comença a afectar el seu benestar emocional i a la convivència a casa

ARTICLES - ZONA 2

“Quan li prenc el mòbil, s’enfada, crida i diu que li arruïno la vida”. Aquest tipus de frases cada vegada són més freqüents en les llars espanyoles. Les estones que abans es destinaven a jugar s’han convertit, per a molts nens i adolescents, en hores interminables connectats a internet i una necessitat digital constant. La dependència digital infantil preocupa cada vegada més a pares, educadors i professionals de la salut mental, que alerten de l’obligatorietat de posar-li fre per al correcte desenvolupament de la personalitat dels nens.

Segons les estadístiques extretes del recent Observatori SaveFamily, set de cada deu pares donen suport a la prohibició del mòbil en els col·legis, i més del 60% considera necessària la restricció de l’accés a xarxes socials en menors. Darrere d’aquestes xifres s’amaga una inquietud compartida: la pèrdua de control sobre l’ús de la tecnologia a casa.

La psicòloga infantojuvenil María García, col·laboradora de la campanya Carregant Valors, explica que “la frontera entre l’ús i la dependència es creua quan el dispositiu deixa de ser una eina i passa a convertir-se en una necessitat emocional”. Després de realitzar consultes al costat de desenes de nens de diferents edats, l’especialista assegura que es repeteixen els mateixos patrons: nens que s’irriten si se’ls retira la pantalla, que perden interès per altres activitats i que busquen aprovació constant en xarxes o videojocs.

El problema, subratlla García, no està en la tecnologia en si, sinó en el mode en què s’integra en la vida quotidiana. “No es tracta de demonitzar les pantalles, sinó d’ensenyar als menors a relacionar-se amb elles de manera sana i equilibrada. El risc sorgeix quan el mòbil o la tauleta substitueixen el contacte humà, el joc lliure o la gestió d’emocions”, afirma.

La campanya educativa “Carregant Valors” cerca conscienciar a famílies, professors i autoritats de la necessitat d’educar als nens des de petits perquè puguin tenir una immersió responsable en un món cada vegada més tecnològic i evitin caure en els perills digitals que s’amaguen darrere de les pantalles de mòbil.

L’especialista insisteix que els efectes s’estan notant en edats cada vegada més primerenques: alteracions del somni, irritabilitat, baixa tolerància a la frustració i dificultats d’atenció són ja motius habituals de consulta psicològica. Segons l’Observatori de SaveFamily, el 53,3% dels pares afirma que l’ús de dispositius digitals ha tingut un impacte emocional en els seus fills. Més de la meitat. A més, el 30,9% dels nens s’irrita si se li retira el dispositiu i fins a un 23,8% experimenta ansietat per no tenir accés a ells.

Aquesta problemàtica es trasllada a les aules: un 37,8% de les famílies alerten que l’ús de dispositius mòbils per part de nens afecta el rendiment escolar a causa de l’abús de xarxes socials i accés a internet sense restriccions. Aquesta amenaça ja està molt estesa, ja que, actualment, fins al 68% dels menors utilitza internet abans dels 11 anys i fins a nens de 4 anys ja disposen de mòbils.

La llar, primer camp de batalla

En l’entorn familiar, el conflicte sol aparèixer quan els pares intenten limitar el temps de pantalla. El que comença com una negociació pot acabar en crits o càstigs. “El sentiment d’impotència és enorme. Sabem que alguna cosa no va bé, però no trobem la manera de posar límits sense discutir”, reconeixen algunes de les famílies participants en “Carregant Valors”.

El canvi implica substituir la prohibició per l’acompanyament. Establir horaris digitals, fomentar activitats fora de la pantalla, compartir continguts i donar exemple. “Si nosaltres mateixos estem permanentment connectats, difícilment podran desconnectar ells. La tecnologia és part de les nostres vides, però necessitem ensenyar als menors a usar-la des de la consciència: fa falta educació digital real”, explica Jorge Álvarez, CEO de SaveFamily.

Álvarez considera que el paper de la tecnologia ha d’anar més enllà de l’interès econòmic. “Tenim la responsabilitat d’oferir eines que promoguin l’autonomia i la seguretat, no la dependència. I això implica el desenvolupament de productes que acompanyin l’aprenentatge, no que ho substitueixin”. Els rellotges intel·ligents s’han proposat en els últims mesos com una de les solucions més eficaces per a retardar el lliurament de mòbils als nens sense renunciar a la seguretat i a la comunicació, però dotant-los d’una eina perquè aprenguin a un ús responsable de la tecnologia.

Els experts coincideixen que és clau reservar moments lliures de pantalles com els menjars o l’hora de dormir, reforçar activitats que no depenguin del mòbil i evitar que s’utilitzin com a calmant emocional. “El mòbil no pot convertir-se en una manera de silenciar l’avorriment o la frustració”, adverteix la psicòloga de Carregant Valors. “Ajudar-los a tolerar l’espera, el silenci o el joc sense estímuls digitals és educar el seu cervell per a la vida real i un ús més conscient”.

La dependència digital infantil reflecteix una societat hiperconnectada que també afecta els adults, que s’esforcen per buscar un equilibri entre el món en línia i la vida real. En el canal de Youtube de SaveFamily pots consultar el treball fet juntament amb María García. L’objectiu és aconseguir que els nens aprenguin a desconnectar de les pantalles per a reconnectar amb el seu entorn i es carreguin de veritat valors clau com l’empatia, el respecte i la comunicació.

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)

ARTICLES - ZONA 11

ARTICLES - ZONA 12