La Generalitat va presentar ahir l’Estratègia Ferroviària de Catalunya 2025-2050, el document que marcarà el full de ruta de la mobilitat sobre raïls de les pròximes dècades a casa nostra. Aquest contempla 13 línies d’actuació, de 63 mesures a desenvolupar durant els següents 25 anys i fixa vuit objectius, com ara millorar la fiabilitat dels trens i la xarxa ferroviària, augmentar la intermodalitat entre els mitjans de transport, incrementar les mercaderies per tren, promoure les empreses del sector ferroviari i potenciar la Formació Professional ferroviària.
Pel que respecta a la demarcació de Lleida, l’estratègia aposta per impulsar l’Eix Transversal que ha d’unir Girona, Vic i Lleida en tren. La previsió és licitar l’estudi informatiu abans d’acabar l’any, segons el Govern.
L’Executiu també treballa en la construcció de línies de tren tramvia, com el projecte de tramvia la Seu d’Urgell-Andorra, així com el creixement de Rodalies a Lleida i la construcció d’una terminal logística per a mercaderies a Torreblanca, a Lleida. El document posa de manifest la voluntat de concertar amb les comunitats autònomes i amb el Ministeri de Transports l’establiment de serveis intercomunitaris, especialment els de la línia d’Osca a Lleida, de Saragossa a Reus i Tortosa a Castelló. També contempla negociar amb el ministeri el traspàs del servei ferroviari de l’Avant entre Lleida, Tarragona, Barcelona, Girona, Figueres i Tortosa. A més a més, també planteja la construcció de tres noves estacions de l’AVE a l’aeroport de Girona, al de Reus-Tarragona i a Vilafranca del Penedès.
Amb aquest nou pla, la Generalitat definir el nou model ferroviari català arran del traspàs integral de Rodalies, el futur creixement de la població i els seus desplaçaments (dels 8,1 milions actuals als 10 milions en l’horitzó del 2050) o de la necessitat de descarbonització de la mobilitat. L’Estratègia Ferroviària també preveu la potenciació de la Generalitat com a autoritat ferroviària mitjançant una nova formulació de la Llei ferroviària, la constitució de la nova empresa operadora de Rodalies, la implantació de l’Agència Catalana de Seguretat Ferroviària.
L’estratègia, però, no incorpora una estimació dels recursos que requerirà el seu desenvolupament, si bé quantifica la inversió ferroviària feta des de l’any 2001 en uns 30.000 milions d’euros, sufragats aproximadament a parts iguals entre l’Estat i la Generalitat, cosa que suposa uns 1.200 milions a l’any destinats a Catalunya. La consellera de Territori, Sílvia Paneque, va dir ahir que el document vol “planificar el desenvolupament ferroviari a mitjà i llarg termini” per adaptar-lo als reptes actuals.














