L’estudi “Longevitat: estem preparats per a una vida feliç, llarga i saludable?” de Nationale–Nederlanden revela una paradoxa: encara que el 66% manté una visió optimista sobre la seva jubilació i el 70% dels espanyols majors de 45 anys la percep com l’inici d’una nova etapa de llibertat i benestar, la falta de planificació financera continua sent una assignatura pendent. De fet, el 82% dels espanyols no estalvia prou per a la seva jubilació i solo el 22% té clar quant necessita estalviar per a mantenir un nivell de vida còmode en aquesta etapa.
Optimisme davant la jubilació, però amb escassa preparació financera
Malgrat la percepció positiva de la jubilació, les dades mostren que la preparació econòmica és insuficient. El 83% no planifica a llarg termini la seva jubilació i a penes el 18% està destinant la quantitat necessària cada mes. A més, només el 45% creu que tindrà recursos suficients si aconsegueix els 100 anys, la qual cosa posa de manifest una falta de previsió davant la creixent esperança de vida.
Incertesa econòmica i estrès financer
L’estudi també posa en relleu que la seguretat financera a Espanya continua sent fràgil. Només el 50% dels enquestats podria mantenir-se amb els seus estalvis durant almenys tres mesos en cas d’imprevistos, i a penes un 23% se sent preparat per a afrontar despeses inesperades significatives. Com a resultat, l’Índex de Benestar Financer a Espanya se situa en 4,4 sobre 10, per sota de la mitjana mundial de 4,7, la qual cosa reflecteix la persistència de l’estrès econòmic en la població.
A més, la falta de diversificació en la inversió agreuja aquesta situació. Encara que la propietat immobiliària és elevada, només el 36% dels espanyols compta amb plans financers personals i a penes el 20% participa en plans de pensions complementaris, la qual cosa limita les seves opcions de seguretat econòmica a futur. Entre les persones amb estalvis per a la jubilació, l’edat mitjana per a començar a estalviar és de 37 anys.
Així mateix, la falta de coneixements sòlids en matèria de finances –afirmada per solo el 22% dels enquestats– reforça la necessitat d’impulsar l’educació financera.
El benestar mental i les relacions personals, clau per a una jubilació satisfactòria
L’informe revela que existeix una estreta relació entre estabilitat econòmica, educació financera i expectatives sobre la jubilació. Com més preparats se senten els espanyols per a afrontar una vida llarga, més optimisme mostren cap a aquesta etapa, la qual cosa posa en relleu l’impacte psicològic de la seguretat financera en la jubilació. En aquest sentit, el 58% dels espanyols considera que està preparat per a una vida longeva i el 68% creu que la seva jubilació s’ajustarà a les seves expectatives.
Més enllà dels aspectes financers, el 86% confia en la seva capacitat per a influir en el seu propi envelliment. Entre els factors clau per a una jubilació satisfactòria destaca la salut física (67%), l’estabilitat financera (66%), el benestar mental (64%) i l’autonomia (62%).
L’Índex de Benestar Mental a Espanya se situa en 7,1 sobre 10, reflectint un alt grau de satisfacció, impulsat principalment pel benestar emocional (49%) i el suport social (48%). No obstant això, la incertesa econòmica continua pesant: només el 26% sent seguretat en les seves finances i el 34% en la seva estabilitat econòmica futura.
Encara que el 67% dels espanyols compta amb una xarxa de suport sòlida i el 60% se sent competent en les seves activitats diàries, els adults joves presenten majors vulnerabilitats en aquest àmbit. Un 31% sofreix estrès, un 26% enfronta ansietat o depressió i un 24% se sent només, la qual cosa posa de manifest la importància de promoure estratègies que reforcin el benestar mental en totes les etapes de la vida.














