El Marroc va commemorar ahir amb un esperit de victòria el cinquanta aniversari de la Marxa Verda, una setmana després de la resolució de l’ONU que reforça la posició de Rabat en la disputa sobre el Sàhara Occidental, un gir més significatiu que, encara que no resol un dels conflictes més llargs de la regió, marca un punt d’ inflexión en la històrica reclamació sobre l’excolònia espanyola. El rei Hassan II va anunciar el 6 de novembre de 1975 la Marxa Verda, que va mobilitzar 350.000 civils cap a la frontera de l’alehores província espanyola i que va conduir vuit dies més tard als Acords de Madrid, subscrits entre Espanya, el Marroc i Mauritània, amb què quedava formalitzada la retirada espanyola.
L’esdeveniment va ser seguit per la guerra amb l’independentista Front Polisario que es va prolongar fins al 1991 quan es va signar un alto el foc, i pel trasllat de desenes de milers de sahrauís als campaments de refugiats de Tinduf a Algèria.
Mig segle després, Nacions Unides reconeix la proposta marroquina d’un pla d’autonomia per al Sàhara Occidental com a base de negociació per resoldre el conflicte en aquest territori, administrat en un 80% pel Marroc, mentre que el 20% escapa al seu control i se situa a l’est i al sud del mur de defensa que separa el territori.














