Redsys, la principal companyia que gestiona el sistema de processament de pagaments a l’Estat, va patir ahir una caiguda temporal dels seus sistemes per una incidència puntual a la infraestructura de comunicació, tot i que ja es van recuperar totalment, va informar en un comunicat. Redsys va assenyalar que el seu equip tècnic va detectar i va resoldre la incidència en un breu termini de temps i el servei ja estava operatiu al cap de poca estona.
La incidència va fer que els comerços lleidatans no poguessin cobrar amb datàfon durant una hora. A més, va coincidir amb una caiguda mundial d’Amazon Web Services, el núvol de la companyia, que va provocar problemes en “múltiples serveis” (més informació a la pàgina 4).
El problema es va produir en un dia complicat per a tots els comerços, sobretot pels d’alimentació. Moltes famílies efectuen les compres els dilluns quan la nevera està força buida i es van trobar que no van poder carregar el carretó de la compra perquè no tenien efectiu.
El president de PIMEComerç, Manel Llaràs, va apuntar que l’avaria va provocar un bon maldecap als comerços lleidatans, atès que el 60% dels clients de la demarcació de Lleida paga amb targeta bancària i, d’aquests, el 50% no disposen d’efectiu. Així, va augurar que ahir es van perdre moltes vendes. Per això, Llaràs va aconsellar la gent tenir diners en efectiu a casa per poder afrontar dies crítics com ahir. A més, va dir que reclamar a les companyies tampoc no és eficient perquè es converteix en un “viacrucis”.
L’encarregada d’un forn de pa va explicar que l’avaria es va produir de les 11.30 a les 12.30 hores. “Ha estat pitjor que el dia de l’apagada, molta gent ha hagut de pagar amb metàl·lic, a d’altres els hem hagut de fiar i altres han hagut de deixar la compra. De fet, del datàfon apareixia un missatge on es podia llegir “operació Contactless no disponible”. L’empleada d’un supermercat va dir que fallava el pagament per mòbil o per telèfon intel·ligent i alguns van haver de recórrer als diners en metàl·lic.
Una empleada d’una cafeteria cèntrica de la ciutat de Lleida va dir que els que pagaven amb mòbil o amb el rellotge els demanava la verificació.
Una treballadora d’una botiga de congelats va explicar que van estar una hora sense que funcionés el datàfon i només es podia fer la compra pagant amb efectiu. En cas contrari, alguns clients van haver de deixar els productes que pretenien adquirir.
Una usuària va voler carregar la targeta de bus a l’Oficina d’Atenció al Client de la plaça Sant Joan: però no ho va aconseguir perquè només accepten el pagament amb targeta de crèdit i va haver de tornar a casa caminant.
El novembre del 2023, la plataforma de pagaments Redsys va patir una caiguda durant un dissabte, que va impedir durant part del matí d’aquell dia pagar amb targeta fins que es va restablir.