L’impuls del triangle industrial Lleida. Balaguer i Tàrrega, la millora del transport ferroviari de mercaderies a les comarques de Lleida i la modernització del sistema de reg del canal d’Urgell són tres de les prioritats que el president de la Cambra de Contractistes d’Obres de Catalunya, Lluís Moreno, va reclamar que es duguin a terme per impulsar l’economia de la demarcació lleidatana.
En el marc de la jornada “Construint el futur de Lleida: present i perspectives del sector”, que va organitzar ahir la Cambra de Contractistes d’Obres de Catalunya i el Gremi de la Construcció de les Terres de Lleida, Lluís Moreno va exposar una quinzena d’obres que s’haurien de dur a terme incloses dins del CAT-100, el Catàleg d’infraestructures bàsiques pendents d’executar a Catalunya que promou Foment del Treball Nacional. Així, Moreno va parlar del triangle industrial Lleida, Balaguer i Tàrrega que permetria “instal·lar empreses en una zona amb molt d’espai i que captaria el talent de professionals sortits de la UdL”.
Per aconseguir això, Moreno va demanar que s’acabi l’autovia, actualment carretera C-13, entre Lleida i Balaguer i que es desdobli la C-53 entre Balaguer i Tàrrega. D’aquesta última via, Carreteres de la Generalitat preveu construir variants en tots els pobles i rotondes, però no té al cap desdoblar una via on es registren molts accidents al cap de l’any.
Lluís Moreno també considera que a Lleida “és on ha de créixer més la indústria a Catalunya perquè la resta de demarcacions estan saturades” i aposta per impulsar l’eix transversal ferroviari de mercaderies des d’Alguaire fins a Cervera. El CAT-100 inclou una quinzena d’infraestructures clau pendents d’executar a Lleida per “impulsar el desenvolupament econòmic, reforçar la cohesió territorial i avançar cap a un model més sostenible”. Entre les mesures proposades hi ha el Pla de Rodalies 2020-2030 amb la millora de la freqüència de pas dels trens, la integració de l’estació del Pla de Vilanoveta a l’enclavament de Lleida o la construcció de l’estació intermodal. La modernització del sistema de reg del canal d’Urgell és una altra de les prioritats. Moreno va dir que els pagesos no haurien de pagar el 30% de l’obra. Pel que fa a les infraestructures viàries, el CAT-100 proposa una millora de l’enllaç de l’AP-2 a Castelldans o la construcció a l’N-260 de les variants de Gerri de la Sal, Perves-el Pont de Suert i la Pobla de Segur. També es reclama el desdoblament la C-12 entre la Ràpita i Lleida, l’A-14 entre Almenar i el túnel de Vielha, la C-14 entre Tarragona i Andorra i la millora de l’eix Comiols, Artesa de Segre i Tremp.