El servei de defensa dels drets lingüístics de Plataforma per la Llengua va rebre 2.902 queixes el 2024, gairebé un 25% més que l’any anterior. Així ho assenyala l’’Informe de queixes lingüístiques de 2024’, que analitza la informació recollida per l’entitat. Dins del sector públic, les administracions autonòmiques són les que generen més queixes. El 2024, van representar el 42%, respecte del 24,7% de l’administració estatal i el 22,8% de la local. L’augment més pronunciat en les queixes autonòmiques està lligat al descontentament amb els serveis sanitaris: concretament el 39,3% el 2024. En el sector privat, l’hostaleria i la restauració encapçalen la llista amb un 24,6% de queixes el 2024.
L’àmbit material en què es produeixen més queixes és el de l’atenció oral. Cada any les queixes d’aquest àmbit són al voltant d’un terç del total, i el 2024 van suposar el 32,4%. El 2024, el segon àmbit en importància va ser el dels cartells, la retolació i la informació exposada al públic, amb el 21,7%, i el tercer el dels webs i els serveis en línia, amb el 10,8%.
L’informe també remarca que cada any els homes produeixen al voltant de sis de cada deu queixes. El 2024 van generar-ne el 55,8%. El motiu d’aquest biaix no és clar, però el fet que es repeteixi cada any indica que no és casual.
Finalment, el document recull que al voltant de dues terceres parts del total de queixes gestionades per Plataforma per la Llengua fan referència a fets que suposen una violació de l’ordenament jurídic, el 2024 van suposar el 71,4%.