Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

Un de cada dos alumnes del Segrià necessita suport a l’aula

El 47,7% dels escolars de la comarca tenen necessitats educatives especials, el segon percentatge més alt a Catalunya, on la mitjana és d’1 de cada 3

FOTO_ Paeria L’escola Santa Maria de Gardeny, visitada per l’alcalde el primer dia de curs, té el 98% d’alumnes NESE

ARTICLES - ZONA 2

La proporció d’alumnes NESE (Necessitats Específiques de Suport Educatiu) ha passat d’un 18,6% a un 36,6% entre el 2022 i el 2025. Això suposa el doble en només tres anys, segons dades del Departament d’Educació que ha recopilat RAC1. El nombre d’alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu ha crescut un 31% en només tres anys. Això vol dir que actualment, a primària i secundària, hi ha 228.461 alumnes que necessiten algun tipus de suport. El curs 2019-2020, aquesta xifra era del 16,5%, el curs 2022-2023 ja era del 25% i fa dos cursos, el 2023-2024, va passar al 31,6%.

La distribució territorial d’aquests casos també mostra grans diferències. Hi ha comarques on gairebé la meitat de l’alumnat necessita suport. És el cas del Baix Empordà, que lidera el rànquing amb un 48% d’alumnes amb necessitats, quan el 2023 no arribaven al 36%. El segueixen el Segrià, amb un 47,7% (fa dos anys, 3l 2023, erta el 35,28%), i la Selva, amb un 46,8%.

Les Garrigues ocupa la cinquena posició a Catalunya, amb el 43,99% d’alumnes amb necessitats, just per davant de l’Urgell, amb el 43,52%. En la vuitena posició figura la Noguera, amb el 43,5%, just per davant de la Cerdanya, el Pallars Jussà, la Segarra i l’Alta Ribagorça, amb el 42,93%, el 42,6%, el 42,37% i el 41,88% d’alumnes amb necessitats especials, respectivament. 

Més endarrera hi ha l’Alt Urgell (40,33%), el Pla d’Urgell (39,02%), el Solsonès (36,84%), el Pallars Sobirà (34,8%) i l’Aran (30,84%). La mitjana catalana és del 36,56%, de manera que només el Sobirà i l’Aran estan per sota, i la comarca catalana amb menys alumnes d’aquesta tipologia és la Conca de Barberà, amb el 26,25%.

TIPOLOGIES

D’aquest total d’alumnes amb necessitats específiques, 6 de cada 10 tenen situacions socioeconòmiques o culturals complicades. Representen un 62,3% dels casos, i aquesta categoria ha crescut especialment després de la implantació de nous criteris de detecció.

Segons fonts del Departament, aquest increment tan marcat es deu al canvi de criteri aplicat a partir del 2021, quan va entrar en vigor un nou decret d’admissió d’alumnes.  

Pel que fa a la resta de tipologies, un 13% dels alumnes amb necessitats específiques són nouvinguts, el 5,3% a primària, mentre que un 12,5% (3% a primària) tenen trastorns que afecten l’aprenentatge, com ara TDAH, dislèxia o hiperactivitat. A més, un 4,4% dels casos corresponen a alumnes amb trastorns de l’espectre autista (TEA). Això vol dir que, de cada 100 alumnes, 7 tenen algun trastorn reconegut, i concretament 2 tenen un diagnòstic d’autisme. En només cinc anys, els casos d’alumnes amb TEA han augmentat un 94,5% a la primària. Els alumnes de primària amb altes capacitats han baixat de 1.344 a 1.272.

De cada 10 nous alumnes NESE, gairebé 8 van a parar a escoles públiques i només 2 a centres concertats o privats.

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)

ARTICLES - ZONA 7

ESPORTS

ARTICLES - ZONA 4 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 8