La gastronomia i l’automoció seran els protagonistes del MOS, la nova Fira de Sant Miquel de Lleida que se celebrarà del 27 al 29 de setembre amb l’objectiu de posicionar Lleida com el gran aparador agroalimentari de Catalunya. La nova proposta coincidirà amb les Festes de la Tardor, tindrà accés gratuït i es complementarà amb la fira professional AgroBioTech del 25 al 27 de novembre. Els patrons de Fira de Lleida han defensat aquest dimarts la reformulació de la fira tradicional, impulsada arran d’un estudi encarregat a l’Institut Cerdà que recomanava dividir l’històric certamen en dos esdeveniments diferenciats. La fira gastronòmica MOS es complementarà amb un saló de l’automòbil on s’exposaran més de 600 vehicles nous.
La fira gastronòmica i multisectorial MOS se celebrarà en les dates de Sant Miquel, tindrà accés gratuït i comptarà amb una setantena d’expositors del sector. Obrirà de 10.30 a 20.00 i s’adreça a un públic generalista, familiar i amant de la gastronomia. La proposta oferirà una cinquantena d’activitats entre ‘showcookings’, maridatges, tallers i demostracions gastronòmiques, trobades populars i propostes musicals, com ara el garrotín.
L’alcalde de Lleida, Fèlix Larrosa, ha explicat que el MOS manté l’esperit tradicional de Sant Miquel i dona continuïtat al privilegi que el rei Jaume I va concedir el 1232 a la ciutat perquè celebrés una fira anual centrada en els aliments i els animals. “Els canvis suposen un repte i una oportunitat d’atansar el producte de proximitat als consumidors i de donar visibilitat a la marca Horta de Lleida”, ha assenyalat el paer en cap.
Larrosa ha manifestat que aquesta fira “de caràcter social, gastronòmic i lúdic” és el resultat d’un treball de tres anys de durada i que s’ha materialitzat des del “consens” dels patrons de Fira de Lleida arran dels estudis que recomanaven dividir la històrica Fira de Sant Miquel en dos certàmens diferenciats. El paer en cap ha admès que la fórmula mixta actual era “complicada” i s’ha mostrat convençut que la fira professional AgroBioTech permetrà “endreçar” la proposta i atraure expositors que fins ara no assistien a Sant Miquel.
Suport dels patrons de Fira de Lleida al canvi de format
Per la seva banda, el president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn, ha expressat que el MOS serà “un veritable aparador del territori” i dels productors que s’han incorporat a la iniciativa Gust de Lleida, a més de les DO, productors i institucions que hi seran presents. Alhora, la delegada del Govern a Lleida, Núria Gil, ha manifestat que aquest “canvi valent” permetrà reforçar el lideratge del territori en l’àmbit agroalimentari i beneficiarà els professionals i el públic en general.
En la mateixa línia, el president de la Cambra de Comerç de Lleida, Jaume Saltó, ha coincidit a destacar que la divisió dels certàmens és “un encert” i que volen que la fira professional AgroBioTech esdevingui un referent al sud d’Europa en aquest àmbit. A més, Saltó ha recordat que el nou pavelló que es posarà en marxa per Municipàlia resoldrà el repte de la falta d’espai i ha destacat la importància d’adaptar-se als canvis per consolidar Fira de Lleida com la segona institució firal de Catalunya.
Més de 600 vehicles nous exposats i un circuit de proves
La fira MOS se celebrarà juntament amb el primer Saló de l’Automòbil de Lleida, amb més de 600 vehicles nous en exposició i un circuit de proves que permetrà als visitants experimentar amb els nous models. El president de l’Associació Provincial d’Empreses de l’Automoció, Mario Pinilla, ha explicat que hi seran presents “tots els concessionaris de la província” amb vehicles de totes les tecnologies i que les empreses sortejaran un val de descompte de 6.000 euros entre els compradors de la fira.
Pinilla ha destacat que el sector de l’automòbil a Espanya va poder superar el milió d’unitats venudes el 2024 a conseqüència de la dana al País Valencià –que va destrossar milers de vehicles– i que enguany les vendes continuen en “tendència positiva”. En el cas de la demarcació de Lleida, fins a l’agost s’havien venut 4.377 vehicles nous, un 13,3% més, entre els quals 1.979 híbrids (+31,2%), 935 de benzina (-27,8%), 549 híbrids endollables (+116,1%), 493 elèctrics (+74,2%) i 284 dièsels (-31,7%).
El sector de l’automoció reclama ajudes al vehicle elèctric
El president de la patronal ha reclamat més ajudes per a la compra de vehicles elèctrics, atès que la partida d’enguany prevista pel govern espanyol s’ha exhaurit ràpidament i “aquesta incertesa no ajuda a la venda d’aquests vehicles”. El vehicle elèctric suposa actualment el 2,7% del parc de vehicles a l’Estat. A més, Pinilla ha destacat que a Espanya el 41% dels vehicles tenen més de 15 d’anys d’antiguitat i que, per cada vehicle nou que es comercialitza, es venen 2,1 unitats de segona mà.
“Calen programes de renovació i poder exposar les noves tecnologies és un punt molt important d’aquest nou saló”, ha assenyalat el president de l’entitat. L’Associació Provincial d’Empreses de l’Automoció de Lleida agrupa més de 500 empreses del sector –entre concessionaris, tallers i empreses de compravenda i recanvis– i l’any passat va donar feina a 22.200 treballadors de la demarcació. A més, a Lleida el sector va registrar gairebé 2.000 noves altes a la Seguretat Social l’any passat.