CCOO va lamentar ahir la diferència d’oferta de trens entre Madrid i altres capitals espanyoles i la que hi ha entre Lleida i Barcelona. El responsable de Mobilitat i Infraestructures de CCOO de Catalunya, Alberto Puivecino, va dir que l’oferta de serveis Avant és “clarament insuficient” per atendre la demanda existent i “molt inferior”. En aquest sentit, Puivecino va detallar que a la línia Lleida-Barcelona només hi ha vuit circulacions diàries per sentit de l’Avant, de les quals quatre són purs i els altres quatre sinergiats amb AVE o Alvia, i va afegir que la millorar del servei hauria d’anar acompanyat d’un increment de l’oferta d’entre el 388 i el 575%, passant de les 2.930 places ofertes existents a un rang entre 11.376 i 16.680. Puivecino va recordar que la relació Lleida-Barcelona és l’11a ruta de mitjana distància amb més flux de viatgers de tot l’Estat. L’any 2023, la van utilitzar 830.306 viatgers, un 54% anual més.
El sindicat va reclamar ahir que Catalunya disposi d’una xarxa pròpia de trens de mitja distància d’alta velocitat que enllaci Tortosa i Lleida amb Figueres Vilafant amb parades al Camp de Tarragona, Barcelona i Girona, entre d’altres. En un informe, el sindicat proposa el desplegament de la xarxa de mitjana distància d’alta velocitat en quatre fases. La primera comptaria amb les estacions ja existents entre Lleida, Figueres i Tortosa, amb un tram comú a partir o fins al Camp de Tarragona en funció del sentit. La fase 2 inclou la incorporació de les estacions de Barcelona Sagrera, Vila-seca enllaç, l’Aeroport de Reus i Vilafranca del Penedès i la fase 3 s’hi sumarien les de Girona Aeroport i Prat de Llobregat AV.
Finalment, la fase 4 seria una mica més complex, ja que suposaria arribar fins a Perpinyà i hi entraria més d’un àmbit competencial i superar la possible incompatibilitat dels trens actuals. Amb tot, CCOO proposa que l’oferta de places en dies laborables estigui formada per 50 trens purs per cobrir els trajectes de les dues línies entre Lleida- Figueres Vilafant i Tortosa-Figueres Vilafant.
L’oferta de places passaria de les 10.324 actuals a les 27.492 o 38.980, una alça d’entre el 266 i el 378%, segons la proposta de CCOO. A més a més, el sindicat també va assegurar que dels 62 trens de mitja distància d’alta velocitat de què disposa Renfe no n’hi ha cap que operi a Catalunya, on actualment s’hi concentra entre l’11 i el 12% de viatgers.