Cada vegada són més els creadors de contingut de videojocs que opten per l’ús del català en els seus espais digitals. És el cas d’en Norman López -LopezNorman44– o la Susana Pérez –Simmer Valenciana– que s’han fet un lloc a internet amb els seus respectius projectes gràcies a un públic “molt fidel”.
D’altres, com en Gerard Cruset, han passat de crear contingut a capitanejar una proposta com el Good Game Generation, centrat a fer activitats lúdiques per promoure un ús conscient dels videojocs. Si bé tots ells coincideixen que el sector passa per un bon moment, també creuen que una aposta més valenta pel català faria “molt bé per la llengua”. “Si un ‘Gran Theft Auto’ tingués doblatge, seria bèstia”, assegura Cruset a l’ACN.
Norman López, de Manresa, va començar a fer els primers passos el 2020, quan a través de la cooperativa Gedi va impulsar un projecte de divulgació i creació de contingut sobre videojocs en català. En aquell moment hi havia una plataforma que despuntava molt: Twitch, amb molta gent fent streaming. “En un inici fèiem tornejos de ‘Fortnite’, però el contingut es va acabar centrant més en els meus interessos, que és la simulació d’automobilisme en entorns virtuals”, relata. Des de fa uns anys, López col·labora en l’impuls del saló del gaming en català, el Saga, i, més recentment, ha portat la seva experiència en els directes cap a altres sectors. “Hem creat un mitjà que es diu ‘El Ganxo’, i ens dediquem a crear contingut sobre bàsquet i, especialment, sobre el Baxi Manresa”, detalla. La formula, però, és aplicable a altres mercats sempre que es faci amb un to “informal” però garantint “el rigor que pertoca”. “Vam fer, per exemple, una transhumància de cabres pel mig de Manresa”, sosté, “estem fent informació i entreteniment alhora”.
Pel que fa al País Valencià, una de les seves creadores de contingudes més conegudes és la Simmer Valenciana, que fa sis anys que toca totes les tecles de la indústria del videojoc. “No em considero una streamer de números”, subratlla. Actualment, es caracteritza per fer divulgació de temes que van des de la professionalització de la indústria a videojocs en concret, on acostuma a consumir tres grans gèneres: “terror, RPG i simuladors de vida”. Tot i això, admet que parla d’un ventall molt variat de títols. Un altre dels grans pals de paller del projecte de la Simmer és “donar visibilitat a les dones”.