Els estudiants de sisè de Primària de Catalunya han obtingut la pitjor nota de la història de les competències bàsiques en Matemàtiques. Així ho demostren els darrers resultats publicats per Educació. Els alumnes, tot i aprovar la matèria, han baixat d’un 74,3 assolit l’any passat, a un 70,4. Des que es van posar en marxa les proves el 2009, aquesta nota és la pitjor, 11 anys després que s’assolís la millor: un 81 el 2014. La tendència negativa es manté en Medi Natural, en què s’ha baixat del 74,3 del 2024, al 66,3 d’enguany. És també la pitjor nota de la història de l’assignatura, però el registre és inferior, ja que es va incloure la matèria el 2018.
70.064 alumnes de sisè van fer en total les competències a Catalunya. A excepció de Medi Natural, a la resta d’assignatures s’ha assolit el nivell bo (70 punts). En Anglès s’ha revertit la davallada de l’any passat i s’ha assolit un 75,7, en comparació al 73,2 obtingut el 2023. S’ha mantingut la tendència a l’alça en Llengua Castellana, que per segon any ha superat la nota del passat. L’estudiantat ha obtingut un 76,5 de nota, mentre que l’any passat va assolir un 73,9. Finalment, en Llengua Catalana, tot i també baixar la nota pel que fa al 2024, el nivell també és bo, amb un 73,5 (74,7 el 2024).
Pel que fa a l’alumnat de 4t d’ESO no han assolit el nivell bo en quatre assignatures: Anglès, Matemàtiques, Ciència i Tecnologia. Els 79.142 estudiants no han arribat als 70 punts en cap de les matèries. En concret, en Anglès han tret un 69,1. Aquesta nota no és la pitjor històrica, ja que el 2014 van obtenir un 66,9.
En Matemàtiques, s’està registrant una millora, però el nivell continua sent baix. És el tercer any que hi ha un increment, amb el 69,8 assolit, després del 61,1 del 2022. En Ciència, Tecnologia i Enginyeria, el resultat ha estat un 67,9, el tercer millor des que es va incloure l’assignatura a les competències, però és una caiguda respecte del 72,6 del 2024. En Llengua Castellana també hi ha hagut un descens d’un 75,9 a un 74,2. Mentre que la Llengua Catalana és l’única que creix (75,1).
Si es distribueixen els alumnes pel nivell d’assoliment de les competències, la majoria se situen en el nivell mitjà-alt en totes les matèries. Tot i això, hi ha un 19,2% d’alumnes amb un nivell d’assoliment baix a llengua anglesa, un 19,1% a ciència, tecnologia i enginyeria, un 12,2% a català i un 12% a castellà. A l’altre extrem, hi ha un 27,8% en el nivell alt a castellà, un 22% en català, un 21,9% en matemàtiques i un 19,5% en ciència.
La Fundació Bofill tem “que les males notes es normalitzin”
La Fundació Bofill va dir que els “mals resultats fan inajornables les mesures profundes del sistema”. Segons l’entitat, “Catalunya corre el risc de normalitzar els mals resultats educatius si no es fan els canvis estructurals que necessita el sistema”. Per això, demana, entre altres requeriments, “més recursos per als centres complexos”.