Els coordinadors digitals als centres educatius han criticat que viuen una situació de “saturació” en les tasques del seu dia a dia i han alertat del “col·lapse” del procés de digitalització. Així ho ha explicat una d’aquestes coordinadores, Edith García, en una compareixença a la Comissió d’Educació del Parlament. García ha explicat que la coordinació la fan docents sense tenir l’assignació horària necessària i sovint assumint tasques que són tècniques i no pedagògiques. A més, ha criticat que el complement salarial que reben és baix o “inexistent” en alguns casos. Per això, ha reclamat un “reconeixement” real de la tasca que fan, un increment del complement salarial i una assignació horària adient a les tasques que han de fer.
García ha reivindicat que els coordinadors digitals dels centres tenen un paper fonamental a escoles i instituts i ha recordat que aquesta figura l’exerceixen docents que ja tenen les seves funcions com a tal. Una primera crítica ha estat que, sovint, han de portar a terme funcions de caràcter tècnic i no pedagògic, que és el que ha defensat García que els pertocaria. En aquest sentit, ha afirmat que tenen una implicació i dedicació “pròpies d’un càrrec directiu”, una assignació horària “insuficient” i una remuneració “de simbòlica a inexistent en alguns casos”.
García ha explicat que l’any 2000 ja van posar de manifest el seu malestar i ha lamentat que des de llavors “cap govern ha donat resposta” a les seves demandes. Ha plantejat que, en canvi, s’han posat en marxa diversos plans digitals sense tenir en consideració el seu “crit d’alerta”.
L’últim d’aquests plans digitals es va impulsar fa quatre anys i, segons García, ha suposat lliurar 682.120 dispositius als centres, 32.000 pantalles digitals i 4.200 kits de robòtica, entre d’altres. “El que no s’ha fet públic és que no hi ha hagut cap augment d’hores per a coordinadors digitals ni augment de plantilles per gestionar-ho”, ha manifestat. A més, ha posat com a exemple que un centre ha pogut passar de tenir 55 dispositius digitals a tenir-ne 265 i, en canvi, continua havent-hi només un coordinador digital.
La portaveu ha insistit que les tasques requerides als coordinadors digitals augmenten cada mes i exigeixen urgència, que segons García es tradueix en “improvisació”. Ha plantejat també que tot plegat s’ha fet en un context d’increment dels conflictes per l’ús del mòbil i els dispositius digitals.
Un altre dels coordinadors, Miguel Àngel Gallego, ha plantejat que els alumnes són afectats directes d’aquesta situació ja que si al centre hi ha un requeriment sobre els dispositius digitals ells han de deixar la classe que estiguin fent per solucionar el problema.
“L’any passat prop del 40% de coordinadors digitals va plegar i els que quedem estem per plegar també”, ha sentenciat.
Més reconeixement, més hores i millor retribució
Davant d’aquesta realitat, García ha plantejat peticions concretes del col·lectiu. La primera, el reconeixement del càrrec al mateix nivell que altres càrrecs directius, amb un augment “significatiu” del complement salarial. García ha afirmat que en 17 anys només ha augmentat 12 euros, fins arribar als 89,52 euros actuals. A més, ha puntualitzat que aquells coordinadors que ja reben un altre complement per un altre càrrec només en cobren un, el d’import més alt; i ha reivindicat que això no sigui així i es cobri sempre el plus per ser coordinador digital.
En segon lloc, ha demanat un increment de les hores de coordinació digital i establir una normativa que determini aquesta assignació de manera proporcional a la realitat de cada centre. En tercer lloc, ha demanat que es contractin tècnics especialitzats per al suport tècnic i que estiguin als centres, de tal manera que no hagin d’assumir ells les tasques tècniques que defensen que no els hi pertoquen.