Encara que només sigui perquè els padrins eren de la Sentiu i perquè hi tinc terres i masia (al terme de Bensa) em permetré opinar sobre la planta de biogàs que es projecta als peus de la carretera entre Bellcaire i Balaguer. M’he estat d’opinar-ne dos anys. De fet, va ser LA MAÑANA la que va donar l’exclusiva de la implantació de l’empresa i a poc a poc s’han anat publicant opinions a favor i en contra. Però comencem pel principi. Segons sé de primera mà (perquè m’ho han explicat els promotors) el projecte convertirà en gas els excedents de purins i de fems de les granges que hi ha a 15 quilòmetres de la rodona. Fins aquí res a dir i em sembla lògic que es tractin aquests excedents enlloc de contaminar els aqüífers (això és economia circular). Ara bé. Amb els purins i els fems no n’hi ha prou ni per fer gas ni perquè el projecte sigui sostenible econòmicament parlant. I és que a més del grup promotor també hi ha una empresa danesa darrere i com tota empresa, legítimament, li interessa generar beneficis. A més dels purins i els fems, doncs, la planta té previst admetre cadàvers d’animals de les granges i restes d’escorxador procedents de tot Catalunya. A diferència dels purins i els fems que es generen a 15 quilòmetres a la rodona aquestes restes arribarien de tot el país. El projecte preveu un centenar de camions al dia que arribaran, descarregaran en una cambra blindada per evitar males olors i se’n tornaran. I és aquí on arrufo el nas. Em penso que és una obligació del Govern (i del sector) generar plantes per desfer-se dels purins. Ara bé. Plantes més dimensionades i no tant grans. A pocs metres d’on està projectada la planta (a Vallfogona de Balaguer) hi ha una altra empresa que admet cadàvers d’animals i que també ha estat polèmica entre el veïnat. Ull! Una i l’altra són totalment legals i ho tenen tot en regla. Però encara que la planta sigui modèlica qui assegura que aquests cent camions no escamparan les pudors pels nostres pobles? Quin impacte tindran cent camions en un corredor (la carretera de Balaguer a Tàrrega) que és l’única sortida cap a una autovia que Balaguer no té? Urbanisme n’ha fet l’aprovació inicial però a mi encara em genera molts dubtes. Totalment legítims, com la planta.