Facua va demanar al govern espanyol que estengui als serveis de telecomunicacions, financers, alarmes i assegurances la prohibició dels contractes fruit de trucades telefòniques no sol·licitades (‘spam’) al Reial decret que regularà la contractació de serveis energètics, amb l’objectiu és que es puguin vetar aquelles altes que intentin fer-se mitjançant comunicacions no efectuades o demanades expressament. La petició arriba uns dies després que el Govern anunciés la prohibició que les comercialitzadores elèctriques realitzin publicitat o pràctiques de contractació no sol·licitades per l’usuari per via telefònica, excepte si existeix una petició expressa per part del consumidor o la trucada és originada per la seva iniciativa.
D’acord amb la proposta, en aquests casos, el comercialitzador haurà de gravar la totalitat de la trucada, independentment de qui l’origini, incloent-hi tota la informació facilitada al consumidor i, de donar-se, la precontractual amb les característiques bàsiques de l’oferta. En un comunicat, Facua al·legava que els serveis de telecomunicacions estan fins i tot per davant dels energètics en nombre de trucades comercials no sol·licitades, prohibides des de juny de 2023. Segons una enquesta de Facua a més de 6.000 consumidors, el 73,5% dels afectats per ‘spam’ telefònic havia rebut en l’últim mes trucades amb ofertes de ‘telecos’, seguit de les de llum i gas, citades pel 71,8%, d’assegurances (25,1%), alarmes (6,4%) i préstecs (5,9%). A més, el 96,6% dels consumidors continua rebent trucades comercials no sol·licitades.
Així mateix, Facua va reclamar que la futura norma, que de moment afectarà la contractació de llum i gas, obligui les energètiques a comunicar a cada nou client el seu dret a cancel·lar el contracte sense abonar cap quantitat si ha estat fruit d’una trucada ‘spam’. Aquesta és una de les al·legacions que presentarà a la proposta de Reglament General de Subministrament i Contractació inclosa al reial decret. Facua considera imprescindible que, per a donar per vàlida una alta telefònica, s’aporti una gravació en la qual l’usuari manifesti que va ser ell qui va realitzar la trucada o va demanar expressament rebre-la i, en cas que una companyia activi un contracte sense comptar amb aquesta gravació, la denúncia de l’afectat hauria de derivar en una indemnització econòmica i una multa per a les empreses implicades.