“No hi haurà futur sense vosaltres, joves”. Aquesta va ser una de les proclames que van ressonar en els parlaments de la Corsa Aran per sa Lengua, una iniciativa del col·lectiu Lengua Viua que ahir complia 30 anys i va demanar a la Generalitat el desplegament de la llei de l’Aranès, occità a l’Aran, aprovada l’octubre del 2010. Segons els organitzadors aquesta és una llei que “dignifica i empara” l’aranès.
L’acte central es va fer a la plaça de Vielha, després que hi confluïssin les tres columnes que van sortir de Montgarri, Les i el Port de Vielha. Es va reivindicar també la necessitat de donar a conèixer la llengua a la gent que arriba a viure a l’Aran i es va instar els joves a utilitzar-la no només en el seu dia a dia, sinó també a les xarxes socials.
El col·lectiu Lengua Viua admetia que hi ha “brots verds”, com l’aparició de grups de teatre en aranès, projectes de curtmetratges o nous grups musicals, però també va instar les institucions, com el Conselh d’Aran, els Ajuntaments i les pedanies a utilitzar l’aranès a les seves pàgines web, de la mateixa manera que es va demanar a la Corporació Catalana de Mitjans que l’aranès sigui un requisit indispensable per cobrir places a l’Aran.
Lengua Viua va destacar el llançament del projecte ‘Era peada de Mossen Condó Sambeat’ (La Petjada del Mossèn Condó Sambeat). “Es tractaria de portar un tros de la poesia del nostre escriptor més emblemàtic per a cadascun dels pobles aranesos”, deien des del col·lectiu. El programa començaria aquest any a Montgarri i Les.
Lisa Escala, presidenta de Lengua Viua, també va voler destacar orgullosament totes les entitats, associacions i persones particulars que durant aquests 30 anys han ajudat a mantenir viu l’aranès, com el Conselh d’Aran, l’estació de Baqueira Beret o el bar Hiru de Bossòst. A tots ells, Lengua Viua va voler reconèixer-les amb un premi. Fins a 1.000 persones es van reunir a la plaça de Vielha per defensar l’aranès, segons Escala.