Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

La superfície agrària ecològica a Catalunya bat un nou rècord

Aquesta ja supera les 283.000 hectàrees, un 4% més que l’any 2022, i el nombre d’operadors a Lleida creix un 77% en 10 anys

FOTO_ Anna Berga (ACN Un camp de peres ecològiques a Penelles, a la comarca de la Noguera

ARTICLES - ZONA 2

La producció agrària ecològica a Catalunya segueix la tendència a l’alça i el darrer any ha batut nous rècords pel que fa a les hectàrees dedicades, que ha arribat a les 283.891, i al nombre d’operadors, que s’ha situat als 5.333. A la demarcació de Lleida hi ha 1.180 operadors, un 3,78% més que el 2022 i un 77,91% superior respecte al 2013, amb una superfície en agricultura ecològica de 139.281 hectàrees, un 1,73% més que l’any passat i un 138,47% més que fa 10 anys. Així ho mostra l’informe sobre la producció ecològica que va presentar ahir el Departament d’Acció Climàtica.

Pel que fa als cultius en superfície agrícola, l’informa mostra que Lleida té 15.238 ha, un 1,59% més que el 2022. A Catalunya, el cultiu ecològic majoritari és la vinya, amb més de 32.000 hectàrees, superfície que representa el 51,2% del total de ceps del país. La producció ecològica també ha assolit un nou rècord pel que fa a la facturació, amb 1.294 milions d’euros en el darrer exercici del 2022, un 9% més que en l’anterior. Durant l’any passat, els operadors ecològics es van incrementar en un 6% i ja són 5.333 els inscrits al CCPA. A la darrera dècada, aquest nombre ha crescut un 115,91%. Pel que fa a les més de 283.000 hectàrees dedicades a la producció ecològica, dues de cada tres, en concret 177.034 ha, corresponen a prats i pastures permanents, mentre que les terres de conreus ocupen 76.569 ha, i les 30.288 ha restants són zona boscosa. La superfície agrícola útil, que no comptabilitza la boscosa, creix un 4,6% el 2023 fins a situar-se a les 253.604 hectàrees. Això representa un 22,5% del total. “Aquesta xifra ens apropa a la fita del 25% del 2030 que preveu Europa”, va assenyalar la directora d’Agricultura i Ramaderia, Elisenda Guillaumes.

L’agricultura ecològica ja representa el 9,3% del total de la superfície conreada a Catalunya. Sobre els cultius, destaca el de la vinya, que ha crescut un 11,2% i ja compta amb 32.353 hectàrees. El sector dels cítrics també han tingut un augment important d’un 23% fins a arribar a les 352 ha. Pel que fa a la ramaderia ecològica, l’any 2023 va tancar amb 1.135 explotacions ramaderes inscrites al Consell Català de la Producció Agrària (CCPAE), el que es tradueix amb un augment del 3,56%, respecte a l’any anterior. La darrera dècada, el sector ramader ecològic s’ha incrementat en un 70,16%. El subsector ramader majoritari és el vaquí de carn, que el 2023 ha crescut un 5,23%. En l’àmbit de l’agroindústria ecològica transformadora i comercialitzadora, el darrer exercici ha finalitzat amb un total de 2.886 activitats agroalimentàries ecològiques registrades al Consell, amb un creixement del 3,43%. La darrera dècada, aquesta indústria agroalimentària ha crescut un 222,75%.

Pel que respecta a la facturació, el creixement l’any 2022, la darrera dada disponible, va ser d’un 8,74% i va arribar a la xifra rècord de 1.294 milions d’euros. Els últims deu anys, el volum de facturacions bio s’ha multiplicat per set. En relació amb el destí de les vendes dels productes elaborats en ecològic, el 41% es queda a Catalunya i un 26% es distribueix a la resta d’Espanya.

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)

ARTICLES - ZONA 7

ARTICLES - ZONA 8

ARTICLES - ZONA 11

LLEIDA

ARTICLES - ZONA 9 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 10 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 12