Reparar l’avaria pel robatori de coure que va tenir lloc diumenge a Rodalies, en plena jornada electoral, costarà uns 15 milions d’euros i uns dos mesos de treballs. Segons va anunciar en roda de premsa el ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, avui mateix es denunciaran els fets davant del jutjat per “aclarir qui hi ha al darrere”.
Puente va subratllar que en els últims cinc anys hi ha hagut 11.151 incidències no atribuïbles a Renfe o Adif a la xarxa ferroviària espanyola, més de la meitat de les quals a Catalunya, i un terç de les quals a l’àmbit metropolità. El ministre va remarcar que aquesta situació “no se soluciona amb el traspàs de Rodalies” i va avisar que els actes vandàlics són competència policial.
També el director de Rodalies, Antonio Carmona, va insistir que els responsables de seguretat ciutadana són els Mossos d’Esquadra i per això els va instar a posar fi a la “xacra” dels robatoris de coure. Va afegir que la seguretat que aporten Renfe i Adif és “complementària”.
Per contra, el director dels Mossos d’Esquadra, Pere Ferrer, va defensar que el primer responsable de la seguretat de la infraestructura ferroviària és Adif, ja que n’és la propietària.
En declaracions als mitjans, va assegurar que els Mossos hi poden “col·laborar” però va insistir que si s’han de repartir responsabilitats “s’ha de començar per Adif”.
Entre les moltes línies de Rodalies que mantenien ahir la seva afectació hi havia l’R12, que cobreix el trajecte entre Lleida i l’Hospitalet de Llobregat per Manresa. El recorregut d’aquesta línia s’havia de fer amb autobusos entre Calaf i Manresa.