El Departament de Territori ha acordat amb el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible el conveni que concreta les actuacions de millora de la funcionalitat, seguretat i accessibilitat de l’N-260, l’Eix Pirinenc. L’acord aportarà a la Generalitat un total de 260 milions d’euros, transferits en el decurs de nou anys, fins el 2033, essent d’un milió d’euros la dotació d’aquest 2024. La inversió global va destinada a treballs de rehabilitació i manteniment de la via i a actuacions de condicionament d’aquest eix viari, treballs que decidirà la Generalitat. L’acord per al conveni, que ara inicia la seva tramitació, inclou la constitució d’una comissió de seguiment per coordinar i controlar l’execució dels treballs.
Aquest pacte és la culminació d’una negociació entre les dues parts que va arrencar el mes de juliol passat amb la signatura del protocol de quatre encomanes de gestió per a l’execució de diverses obres al territori català, amb una inversió de 940 milions d’euros. La consellera de Territori, Ester Capella, ja va presentar llavors al Ministeri una proposta de redacció d’aquests quatre convenis donada la urgència de les actuacions.
L’octubre passat, la Generalitat va arribar a un acord per iniciar la tramitació del conveni de pacificació de l’N-II i la millora de la connectivitat de la C-32 al Maresme i dels dos intercanviadors ferroviaris entre les línies d’FGC i Rodalies al Vallès. Recentment es va engegar la tramitació del conveni d’actuacions als enllaços de l’AP-7 i l’AP-2.
L’últim dels acords, després del de la ronda Nord, al que han arribat ambdues administracions és el relatiu als treballs de millora de l’Eix Pirinenc. A més, el Govern ja ha donat el vist i plau a la signatura, mitjançant el Consell Executiu, dels dos primers convenis, els de l’N-II i els intercanviadors ferroviaris. L’Estat, però, no ha passat encara cap pel Consell de Ministres. Totes dues són condicions legals per a què la consellera i el ministre Óscar Puente puguin signar els convenis.