El que consumim està condicionat per la intel·ligència artificial. Així ho asseguren diversos experts consultats per l’ACN, que remarquen que l’impacte d’aquesta tecnologia augmenta en l’època de l’any en què es fan més compres: Nadal.
“Quan parles d’una marca i aleshores el mòbil et treu publicitat d’aquella marca… ens està escoltant el mòbil?”, es pregunta Josep Maria Ganyet, enginyer informàtic especialitzat en intel·ligència artificial (IA). “No, no va així. No ets únic al món, no ets tan especial”, respon, i detalla que el que hi ha darrere de tot això són els algoritmes. Segons un estudi, la IA està transformant el consum i aquesta tecnologia ja impulsa vuit de cada deu compres que s’han fet per Nadal.
L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) calcula que cada persona s’ha gastat durant aquestes festes al voltant de 745 euros, 10 més que fa un any, i la meitat ha anat a parar a regals. En aquesta despesa, la intel·ligència artificial ha jugat un paper important perquè ha ajudat els consumidors a trobar inspiració, buscar productes i trobar ofertes.
“Les compres ens venen condicionades”, ressalta Ganyet. “El nostre comportament a Internet deixa moltes traces, que s’aprofiten per crear un perfil de com som i de com són els similars a nosaltres. I si tots els similars a nosaltres compren una marca de sabates, doncs ens la recomanarà a nosaltres”, explica. Aquests algoritmes que es calcula que han estat al darrere d’un 80% de les compres es fan “molt evidents” en els portals en línia (com buscar un producte a Amazon i que de cop els suggeriments que apareixen siguin de productes similars).
Una eina molt eficaç en el control dels estocs o en el monitoratge dels preus de la competènca
El director de l’àrea de tecnologies digitals d’Eurecat, Joan Mas, explica que la intel·ligència artificial té “moltes aplicacions”, com la gestió dels estocs, el monitoratge de preus de la competència, la presa de decisions a partir de campanyes de venda anteriors o la interacció amb els clients, entre altres. En alguns casos, també es fan servir sistemes generatius que creen contingut a partir de l’observació d’altres dades. “En l’àmbit de la moda es pot fer una visió virtual de com et pot quedar una determinada peça”, exemplifica.