El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha convocat pel 19 de desembre els grups parlamentaris –tots menys Vox– per abordar els resultats de l’informe PISA.
Aragonès ja va explicar, dimecres al ple, que vol impulsar “canvis valents” en l’educació a partir d’un “consens” entre partits. El president va instar els grups parlamentaris a fer “política educativa” en comptes de “partidisme”. L’oposició assistirà a la reunió al Palau de la Generalitat sobre el sistema educatiu. Tot i això, la majoria de grups coincideixen que el Govern ha anat “tard” en la seva reacció i es mostren escèptics sobre els resultats que pugui donar aquesta cimera.
El cap del Govern va insistir que els partits han de ser “exigents” amb l’executiu, i va afirmar que ell assumeix “tota la responsabilitat” de l’informe PISA: “Però volem fer-ho conjuntament, no per diluir la responsabilitat política sinó perquè els resultats seran millors, més estables i consolidats al temps”. El president ha instat els grups a fer “política educativa” en comptes de “partidisme”. Aragonès va reiterar que l’educació no és només una “prioritat” del departament d’Educació o de la seva consellera, Anna Simó, sinó de tot el Govern, i seva com a president. El cap de l’executiu va afegir al ple que també està “convençut” que és la prioritat també del conjunt de la cambra. Així mateix, va reivindicar els compromisos i acords del ple monogràfic sobre la situació de l’educació i el sistema educatiu, fet al Parlament abans de l’estiu. I va subratllar que aquell “consens” ha de servir per “posar-se a treballar”.
Al seu torn, els grups de l’oposició van confirmar just després la seva assistència a la reunió sobre educació. Però la majoria ja van coincidir dimecres que el Govern ha anat “tard” en la seva reacció, i es van mostrar escèptics sobre els resultats que pugui donar la cimera, ara ja convocada. El cap de l’oposició, Salvador Illa, va advertir que “no pot haver-hi “ni autocomplaença, ni excuses, ni es pot amagar el cap sota l’ala”. Per la seva part, Albert Batet, de Junts, va reclamar “un acord de país seriós” amb mesures estructurals “continuades”.
Els resultats de Catalunya en les proves PISA del 2022 cauen en picat en els tres àmbits d’avaluació i situen l’alumnat català per sota de la mitjana d’Espanya i dels països de l’OCDE. En competència matemàtica Catalunya ha obtingut 469 punts, 21 menys respecte a les últimes proves, fetes el 2018. És la puntuació més baixa des del 2006. En competència científica, ha obtingut la pitjor dada des del 2003 amb 477 punts i en comprensió lectora, Catalunya també ha registrat la pitjor dada des del 2006