La fiabilitat és un dels factors principals a l’hora d’adquirir un cotxe. De fet, el 37% dels compradors assenyalen que la fiabilitat d’un vehicle és l’aspecte que més condiciona la seva compra, per damunt fins i tot del preu, segons dades de l’OCU. És per això que els passos pel taller són un clar indicatiu de quines marques de cotxe i quins models són els més fiables.
Els experts de Recomotor assenyalen que els models de cotxes que necessiten un menor nombre de reparacions i que, per tant, són els més fiables corresponen a marques de fabricació Toyota, Mitsubishi, Kia i Hyundai seguides per fabricants Honda, Mazda i Škoda. Mentrestant, en el costat contrari se situen Alfa Romeo, Land Rover, Jeep i Fiat, els múltiples models del qual són els que passen més pel taller.
“Per a determinar la fiabilitat d’un model, cal destacar que el fet que un model passi més vegades pel taller pot estar relacionat amb el seu èxit comercial. Si un model es ven molt és més probable que passi més pel taller per la senzilla raó de ser més nombrós en la carretera”, explica Marc Cuñat, responsable de recanvis de Recomotor.
Des de la plataforma distribuïdora de peces recuperades per a més de 10.000 tallers i professionals de l’automoció analitzen la tipologia de les avaries i quins són els models més afectats per elles.
- Desgast del vehicle: el 20% de les avaries es deu al desgast per l’ús habitual del cotxe i afecta a totes les marques.
- Sistema d’alimentació: Volkswagen, Opel i Fiat, per part seva, són les marques amb més incidència de problemes en el sistema d’alimentació (sistemes d’injecció, carburadors…), i és que el 8% de les avaries estan vinculades a això.
- Avaries elèctriques: el 5% de les avaries que es reparen en els tallers són causades per components elèctrics. De fet, bateries, tancaments centralitzats, alçavidres, fusibles o cablejats són elements que necessiten major nombre de reparacions en les marques Renault, Alfa Romeo i Seat.
- Direcció: respecte als amortidors, direcció i els pneumàtics, aquests elements ocasionen el 18% de les avaries. Són els Audi, Citröen i repetiríem amb Alfa Romeo amb dos tipus d’avaries que són comunes els que més fallen en aquest aspecte.
- Calefacció i ventilació: les fallades relacionades amb aquests dos elements suposen el 5% de les reparacions dels tallers. Els fabricants que majors errors sofreixen en aquest cas són Renault, Mercedes i Peugeot.
- Sistema de frens: per part seva, el 20% de les reparacions en vehicles es deuen a bombes de fre, cables de fre rajo i tambors i, sobretot, Citroën, Fiat i Opel són els fabricants que més fallades d’aquests components presenten.
- Motor: les fallades vinculades són el motiu del 10% de les avaries. Alfa Romeo, Fiat i Peugeot són les marques que més ho sofreixen.
Els recanvis donen pistes
Els experts assenyalen que “els recanvis de segona mà més demandats en 2023 han estat els motors seguits per les caixes de canvi. Per a la plataforma distribuïdora de peces recuperades, el bon estat de qualsevol vehicle depèn de realitzar un manteniment periòdic del motor i del cotxe en general per a prevenir avaries i assegurar el seu correcte funcionament en pro de la seguretat. “És important també una conducció adequada i l’ús de recanvis de qualitat, que són factors claus per a allargar la vida útil d’un cotxe”, sosté Jan Amat, qui afegeix que “les cinc marques que en 2023 han requerit més peces de desballestament són Citroën, Volkswagen, Seat, Peugeot i Renault”.