La Comissió Europea ha proposat aquest dimecres ajornar tres anys fins al 31 de desembre del 2026 l’entrada en vigor d’aranzels per la compravenda de cotxes elèctrics i bateries amb el Regne Unit. Amb el Brexit es va establir un impost del 10% en la compravenda de vehicles elèctrics que no tinguessin un 45% de fabricació europea. Ara bé, l’executiu comunitari ha argumentat ara que “circumstàncies no previstes el 2020”, quan es van acordar aquestes normes sobre els cotxes elèctrics i les bateries, com per exemple la covid-19 o la invasió russa d’Ucraïna, han alentit les capacitats de la indústria europea de desenvolupar els components necessaris per a la producció de cotxes elèctrics.
La decisió de Brussel·les arriba després que la indústria de l’automòbil hagi expressat preocupació en considerar que aquests aranzels perjudicaven la producció de vehicles elèctrics a la UE. La Comissió Europea busca així també evitar la dependència de la Xina en bateries i altres components necessaris per a la producció de vehicles elèctrics.
Un cop presentada la proposta per part de la Comissió Europea, ara ha de ser ratificada pel Consell de la UE, on estan representats els 27, i després s’ha de negociar amb el Regne Unit en el marc de l’acord comercial.