La manca de sòl industrial, la falta de recursos humans especialitzats o l’augment dels costos energètics són algunes de les preocupacions que han mostrat les empreses de Lleida i que així han fet arribar a la Cambra de Comerç mitjançant la Bústia de l’Empresa, una nova eina digital que ha impulsat l’ens recentment i que suposa un canal de comunicació permanent i en temps real entre les empreses i les administracions de la Generalitat. Tal com explica el secretari general de la Cambra, Josep Ramón París, la idea és que “les empreses puguin tenir l’oportunitat de mostrar els seus greuges” i, partint d’aquesta premissa, l’objectiu del projecte pilot és identificar les necessitats de les empreses i acompanyar-les en el seu creixement i consolidació per evitar que marxin.
La Bústia de l’Empresa sorgeix del Pla de suport territorial per a la facilitació de l’activitat empresarial, una iniciativa impulsada per l’ens cameral amb el suport del Departament d’Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya i neix com a resposta de l’estudi de la deslocalització d’empreses a la demarcació de Lleida, iniciat l’any 2021. Aquest treball va constatar que la fuga d’empreses del territori és una “realitat” i davant això, la Cambra va presentar l’any 2022 un projecte que intentava minimitzar la fuga de 428 empreses que entre el 2015 i el 2020 es van deslocalitzar del territori, explica París. “Vam creure oportú dissenyar una estratègia per reduir al màxim la deslocalització empresarial, promoure el creixement i la consolidació del teixit empresarial, i acompanyar les empreses perquè puguin superar aquelles barreres que poden sorgir a l’hora de créixer o consolidar-se”, comenta.
Arran aquesta idea, la Cambra va impulsar una sèrie d’accions i ara està fent una diagnosi a més de 200 empreses que l’ens considera estratègiques per al territori per avaluar l’impacte que tindria si aquestes desapareixen. “Ho fem segons la facturació, el nombre de treballadors que tenen i l’impacte indirecte de valor afegit que generen a la comarca”, detalla París, qui afegeix que un grup de sis tècnics està visitant les empreses i a través d’una enquesta identifiquen les barreres que tenen per al seu desenvolupament i supervivència. Després, apunta, es farà una memòria que recollirà els greuges que estan afectant les empreses i els resultats es traslladaran a una Taula de Coordinació Territorial per analitzar cada cas individualment i poder donar-li una solució. En aquests moments, com explica París, la Bústia de l’Empresa es troba en una fase de promoció i difusió per tal que les empreses del territori tinguin coneixement de l’existència d’aquesta eina. El president de la Cambra, Jaume Saltó, va assenyalar que el principal objectiu del projecte és millorar la competitivitat del teixit empresarial i, per això, cal saber els reptes que afronten.