Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

Adeu al currículum tradicional: així es troba feina avui

ARTICLES - ZONA 2

Trobar feina és una feina en si mateixa, diuen els experts. Requereix dedicació, esforç i temps. Segons les dades d’Asempleo del 2021, les persones en situació de desocupació triguen 11,6 mesos de mitjana a trobar feina a Espanya. Tanmateix, hi ha determinades eines que poden reduir aquest termini de temps i ajudar a trobar la feina que es busca. Entre elles, ser conscient que els departaments de Recursos Humans demanen un tipus de currículum diferent del tradicional.

“Vivim en un món en què tot el que és digital ha guanyat molt de pes. No tan sols pel que fa a les clàssiques habilitats o competències d’ofimàtica, maneig de bases de dades o programació, per exemple, sinó també quant a la lògica o el que és valorable en un procés de reclutament”, explica Enrique Baleriola, professor lector de Psicologia social del treball i les organitzacions dels Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), que afegeix que el que és visual, el format del CV, altres formes de presentació com el videocurrículum o la identitat digital ara tenen més pes a l’hora de triar el candidat perfecte.

Per aquest motiu, encara que el CV continuï sent important, els experts recomanen complementar-lo amb elements multimèdia que ajudin a destacar respecte als altres. Per això, a més de ser curt i precís, és important que inclogui enllaços a un portafolis en línia amb mostres de la feina o de les fites professionals i de formació que s’han aconseguit o codis QR amb informació complementària que ampliï la presentació inicial.

A més, tot i que cada cerca de feina és única, per la qual cosa és clau adaptar les estratègies a les circumstàncies individuals, al sector laboral i a les formes de treball d’aquest, és aconsellable seguir aquestes recomanacions:

1- Ampliar la xarxa de contactes. Les xarxes i el networking (xarxa de contactes) poden ser la clau que obri la porta a una nova feina. Segons el XIII Informe Lee Hecht Harrison sobre Outplacementel 52 % dels candidats aconsegueix un nou lloc de treball gràcies a la xarxa de contactes. “Al final, sempre confiem més en una persona que arriba recomanada o que ja hem conegut ‘en acció’ en un altre lloc laboral o en altres situacions. Això ens transmet més confiança”, afirma Enrique Baleriola, recordant que en l’actualitat es valora més el “saber fer” (perquè ho hem vist d’aquesta altra persona o perquè ens ho han explicat) que el fet de conèixer. “Per això és important ampliar la xarxa de contactes, participar en esdeveniments de networking i conferències o formacions del sector, o utilitzar plataformes professionals com ara LinkedIn per connectar amb professionals de la mateixa indústria”, afegeix.

2- Destacar activitats extralaborals. Una altra característica dels departaments de Recursos Humans en l’actualitat és que valoren especialment tot el que pugui ser observable, mesurable o que doni compte dels candidats de manera més objectiva. També “allò que escapa als coneixements tècnics, com ara les experiències o els aprenentatges més afectius, molt relacionats amb les habilitats toves (treball en equip, lideratge, comunicació, intel·ligència emocional…)”, indica el professor de la UOC. Per aquesta raó, les activitats extralaborals, com els voluntariats o les estades internacionals, cada vegada són més valorades. “Això es deu al fet que aquest tipus d’experiències poden demostrar habilitats transferibles com el lideratge, l’empatia o l’adaptabilitat. A més, serveixen per demostrar el compromís amb algunes causes socials i valors (alineats amb els de l’empresa) i el desig d’aprendre més enllà del que és estrictament tècnic per al lloc”, assenyala.

3- Personalitzar la presentació. Adaptar el currículum i la carta de presentació a cada feina a la qual es postuli, destacant habilitats i experiències rellevants per a aquest lloc i per a aquesta empresa, també és important, recorda el professor de la UOC. En cadascuna d’elles els experts recomanen destacar paraules clau relacionades amb el lloc al qual s’aspira, ja que cada vegada més empreses utilitzen la intel·ligència artificial (IA) per cribrar currículums. Ja ho fan o tenen previst fer-ho l’any vinent el 16 % de les empreses espanyoles, segons InfoJobs.

4- Mantenir una empremta digital d’acord amb el que es vol demostrar a l’empresa. Dades recollides per Forbes afirmen que el 75 % dels departaments de Recursos Humans busquen a Google els postulants a una plaça vacant. D’aquí que una altra de les claus per trobar feina sigui mantenir una empremta digital d’acord amb el que es vol demostrar a l’empresa. “La coherència entre el món en línia i fora de línia és clau per generar confiança. No serveix de res tenir totes les habilitats i els coneixements si en les nostres xarxes socials públiques i obertes donem una imatge que va en contra dels valors d’aquesta empresa, o on aquests coneixements i habilitats no es demostren”, afirma Enrique Baleriola.

5- Ser persistent i pacient. “La cerca de feina és un desafiament, i segurament tindrà alts i baixos on es barrejaran entrevistes amb rebutjos o silencis en les candidatures”, recorda el professor de la UOC. Però la persistència és clau per trobar l’oportunitat adequada, “aprenent de cada procés, de cada entrevista i de cada error que cometem en la preparació del CV, ampliant xarxes, millorant les nostres habilitats i coneixements, o depurant la nostra empremta digital”.

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)

ARTICLES - ZONA 7

ESPORTS

ARTICLES - ZONA 4 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 8

ARTICLES - ZONA 11

LLEIDA

ARTICLES - ZONA 9 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 10 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 12