Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

Greenpeace proposa un abonament únic i assequible de transport a l’Estat finançat amb un impost a l’aviació

ARTICLES - ZONA 2

Greenpeace proposa que és “viable” implantar a l’Estat un abonament únic de transport “assequible i accessible”, el finançament del qual dependria d’un nou impost als combustibles de l’aviació que podria recaptar 5.000 milions d’euros. L’ONG defensa en l’informe ‘Viabilitat tècnica econòmica d’un abonament únic de transport a tot l’Estat espanyol’ que és possible apostar per una targeta amb tarifa plana d’un euro al dia i comuna per a tot l’Estat sense restriccions geogràfiques, horàries o de tipus de transport públic. Segons l’entitat, aquest abonament permetria mantenir i millorar els descomptes al transport públic que es van aplicar aquest any.

El document realitza una anàlisi comparativa amb casos com la de com Alemanya i Àustria, on s’han posat en marxa abonaments d’aquesta mena. Segons Greenpeace, la reducció de la tarifa mitjançant un abonament mitjà permet augmentar la demanda, alhora que es redueix la de la contaminació per emissió de CO2.

La proposta concreta d’abonament que ha fet l’ONG i que ha anomenat “T-porta” (T-lleva, en castellà), seria viable per 1 euro al dia i permetria als usuaris i utilitzar tots els serveis disponibles, incloent autobusos, trens, tramvies.

L’informe ressalta els efectes positius dels descomptes i abonaments introduïts fa un any, que han portat a un increment mitjà de viatgers d’un 23,5% entre els mesos de setembre del 2022 i maig del 2023.  “Els descomptes actuals han estat una bona experiència pilot, han funcionat i han incentivat l’ús del transport públic. Ara cal prendre iniciatives perquè això sigui permanent. A l’inici de la nova legislatura i de cara al 2024 cal que es prenguin decisions sobre la continuïtat d’aquests descomptes”, ha declarat Cristina Arjona, responsable de mobilitat de Greenpeace.

L’organització defensa que hi ha fórmules perquè aquest abonament únic de transport no hagi de suposar una càrrega per als pressupostos de l’Estat. El cost estimat total d’implantar un abonament de 365 euros a l’any seria d’uns 2.000 milions d’euros a l’any.

A l’informe, Greenpeace proposa diverses vies de finançament com ara que el tipus d’IVA reduït s’apliqui nomes al transport terrestre de viatgers, eliminant les exempcions dels modes més contaminants. A més, també proposa la tributació dels combustibles de l’aviació que permetria recaptar gairebé 5.000 milions d’euros o l’augment general de la fiscalitat dels hidrocarburs.

 

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)

ARTICLES - ZONA 7

ARTICLES - ZONA 8

ARTICLES - ZONA 11

LLEIDA

ARTICLES - ZONA 9 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 10 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 12