Una trentena d’experts internacionals en pintura mural medieval participaran a partir d’avui i fins al dia 15 al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) en un congrés on per primera vegada analitzaran el fenomen de la pintura arrencada al context europeu i mediterrani. Així mateix, està previst que debatin sobre els reptes actuals a què han de fer front els museus, institucions i investigadors per a un “millor coneixement, exposició i difusió d’uns conjunts d’un valor patrimonial extraordinari”, alhora que viatjaran fins a la Vall de Boí per conèixer in situ les diferents esglésies de la zona, així com les seves pintures.
El director del MNAC, Pepe Serra, i el catedràtic d’Història de l’Art Medieval de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), Manuel Castiñeiras, van ressaltar la importància de la trobada perquè suposarà poder “compartir experiències” i parlar de la problemàtica d’unes obres d’art que estan “desmembrades” i que si s’haguessin descobert al segle XXI no “s’haurien arrencat”, com va passar a principis del segle XX. El congrés coincideix amb un moment en què el museu català ha decidit que fins al 2025 seran els anys del romànic, amb una col·lecció “està viva”, en què s’han aconseguit reintegrar nous fragments i s’està preparant una nova col·lecció permanent amb la integració de la figura del Mestre de Cabestany. D’altra banda, en el marc del congrés, es tractarà sobre la incorporació de fragments de pintures que fa el MNAC a Sant Climent de Taüll i Sant Pere del Burgal i es donaran a conèixer les investigacions més recents dels equips del museu barceloní.
Un altre dels temes que abordaran els experts tenen relació amb la distribució de les imatges en una església pintada i no defugiran les estratègies que museus i llocs originals han dut a terme per “ajudar l’espectador a recrear l’experiència primigènia dels conjunts”. Per la seva part, Carme Ramells i Gemma Ylla-Català incidiran en els nous descobriments dels conjunts de Taüll, el Burgal i Boí.