Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

L’ONCE i el Departament d’Educació donen suport a 36 estudiants cecs a Lleida per garantir la inclusió educativa i social

ARTICLES - ZONA 2

Un total de 36 estudiants cecs o amb discapacitat visual de Lleida afronten aquests dies el començament del curs escolar amb el suport dels equips d’atenció educativa del  Servei Educatiu compartit ONCE-Departament d’Educació que en garanteixen la inclusió educativa i social.

Més del 99% dels alumnes cecs o amb discapacitat visual que s’incorporen al ‘cole’ ho fan a centres ordinaris. D’aquesta manera, l’alumnat segueix les mateixes pautes i les directrius que la resta de companys sense discapacitat visual.

Durant aquest curs 2023/24, els 1.160 alumnes cecs i amb discapacitat visual de Catalunya es reparteixen, per nivell educatiu, de la següent manera:

Per províncies:

Equips Específics d´Atenció EducativaLa tasca dels mestres i les mestres que integren els Equips Específics d’Atenció Educativa del Centre de Recursos Educatius (CREDV/CRE ONCE Barcelona), en col·laboració amb el Departament d’Educació de la Generalitat a Catalunya, consisteix a valorar l’alumnat i elaborar una proposta d’intervenció aplicada individualment. Això requereix la coordinació amb altres professionals, a més dels docents, tant pertanyents a l’ONCE (tècnics de rehabilitació, instructors en tiflotecnologia i braille, psicòlegs, pedagogs, monitors d’oci i temps lliure o especialistes en àrees de dificultat especial), com adscrits a l’administració (orientadors, mestres de pedagogia terapèutica, tutors d’aula, etc.).

En funció de les necessitats de l’alumnat, l’atenció prestada pot variar des del seguiment, l’assessorament i l’orientació al centre on s’escolaritzi l’estudiant fins a una intervenció directa amb l’alumnat per garantir-ne la inclusió dins i fora de l’aula. Es propicia el desenvolupament integral de l’alumnat perquè pugui seguir  el currículum escolar de forma normalitzada amb la resta de companys”.  Manel Eiximeno, director de CRE ONCE Barcelona ressalta que “l’atenció educativa amb l’alumnat és una atenció integral, buscant que assoleixin les competències bàsiques transversals que els permetin esdevenir persones adultes plenament independents i socialment incloses, i per això és fonamental la intervenció interdisciplinària d’un equip perfectament coordinat que a més tingui clar que tota intervenció s’ha de dur a terme de forma multidimensional i sistèmica englobant tots els agents que envolten l’alumne o alumna i posant un èmfasi especial en la comunitat educativa i en la seva família”.

L’escola és l’àmbit propici perquè nens, nenes i joves assoleixin competències transversals que els permetran el ple desenvolupament i la inclusió educativa i social. Per al desenvolupament d’aquestes competències, els equips específics de l’ONCE compten amb una sèrie de professionals que intervenen amb l’alumnat de manera multidisciplinària, atenent les necessitats detectades pel mestre/a coordinador del cas a les diferents àrees amb l’objectiu d’aconseguir un funcionament òptim en la vida quotidiana, escolar i social d’acord amb la seva edat i nivell maduratiu. Professionals de la psicologia, treball social, tècnics de rehabilitació, instructors de tiflotecnologia i Braille o mediadors per a l’alumnat amb sordceguesa són alguns dels perfils que contribueixen al desenvolupament integral i la plena inclusió de l’alumnat.

Intervenció amb les famílies

Un altre dels pilars en què es basa l’ONCE per aconseguir el desenvolupament de competències transversals que vagin més enllà del curricular però alhora repercuteixen en la seva millora és el de la intervenció amb les famílies. La família és el primer i fonamental agent de socialització del nen o nena i també és qui ha de garantir que es produeixin avenços educatius mitjançant la coordinació estreta amb els agents educatius del centre on el nen o la nena està escolaritzat i amb els professionals de l’ONCE que l’atenen per tal de plantejar objectius comuns i treballar junts.

Per tant, el seu paper és clau i alhora són la millor garantia per a la inclusió educativa dels seus fills i filles des dels primers anys fins a l’educació superior i posterior inserció sociolaboral.  Els mateixos professionals de l’ONCE, de manera interdisciplinària i liderats pel mestre o mestra coordinador de cas, intervindran amb la família en diferents àrees proporcionant-los recursos i eines en funció de les seves necessitats: adaptació i ajustament a la discapacitat visual, gestió emocional, cerca de recursos interns i externs a l’ONCE, adaptació de materials, eines lúdiques, etc.

Al costat de la intervenció individual, cobren especial importància les Escoles de Famílies, on s’aborden temes específics vinculats a les necessitats generals dels nens i nenes amb ceguesa en cada moment evolutiu, així com jornades formatives i lúdiques.

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)

ARTICLES - ZONA 7

ARTICLES - ZONA 8

ARTICLES - ZONA 11

ARTICLES - ZONA 12