La plataforma activista Xnet, especialitzada l’àmbit dels drets digitals, ha enviat una denúncia a la Comissió Europea contra Google per “deficiències” a l’hora de regular la publicitat electoral en línia. Després de dur a terme un estudi en el marc de les eleccions europees que se celebraran aquest pròxim mes de juny, l’entitat apunta que ha identificat “preocupacions significatives” que impedeixen a les autoritats “fer un seguiment eficaç del discurs polític” i generen “oportunitats per a la manipulació encoberta”. Al mateix temps, Xnet -juntament amb sis organitzacions europees més- han iniciat una investigació contra Facebook per verificar si l’empresa està incomplint la Llei de Serveis Digital comunitària en vigor.
En el comunicat publicat aquest dimarts, Xnet assenyala que la definició que fa Google “d’anunci electoral” és limitat i només fa referència a una petita part del que la Unió Europea considera publicitat d’aquest tipus, tal com estableix la nova legislació europea sobre transparència i segmentació de la publicitat política (TTPA, per les seves sigles en anglès).
El fet que la definició de Google sigui més limitada “pot contribuir, sense voler, a encobrir intents potencialment il·legítims d’influir en els resultats electorals”, adverteix Xnet.
Al mateix temps, la plataforma denuncia que la funcionalitat de cerca en el repositori d’anuncis de Google és “notablement inadequat”. “La interfície no és fàcil d’utilitzar i suposa un repte particular per als investigadors; […] aquestes limitacions restringeixen severament la capacitat de fer un seguiment efectiu d’un ampli espectre de publicitat política”, remarca.
Davant aquesta situació, Xnet i la resta de plataformes activistes suggereixen que Google adapti la seva definició “d’anunci polític” a l’establerta per la directiva comunitària i faciliti la cerca d’elements publicitaris dins el seu repositori.
Per altra banda, suggereix a la Comissió Europea que investigui les irregularitats detectades i prengui “accions decidides” per assegurar que totes les empreses compleixen la Llei de Serveis Digitals.
Estudi a Facebook
En paral·lel a la denúncia contra Google, Xnet i la resta de plataformes sòcies han impulsat la campanya ‘Who Targets You’ (#DeQuienSoyBlanco9J), que a través d’una eina pretenen recopilar informació sobre la publicitat electoral que reben els usuaris de Facebook.
L’objectiu final del projecte és revelar si existeix el perfilat per raons polítiques als usuaris durant la campanya electoral, el que també es coneix com a ‘microtargeting’. “En cas que es confirmés, tant la xarxa social com els partits polítics estarien violant la llei de protecció de dades”, indica Xnet.
En aquest sentit, l’organització fa una crida als usuaris de Facebook perquè participin en l’estudi, aportant dades per comprovar si efectivament s’està produint aquest perfilat massiu. “Com més participants hi hagi, més informació tindrem per comprovar-ho […] i per continuar lluitant per la rendició de comptes de partits i institucions i en contra de l’ús opac i il·legal de les nostres dades i de la vigilància massiva”, resumeix.