Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

“Vam sortir amb el que dúiem posat”: els desallotjats per l’incendi a la Franja no tornaran a casa almenys fins dissabte

Les tasques de l'extinció de l'incendi, que afecta un perímetre de 4.000 hectàrees, evolucionen favorablement

Veïns desallotjats per l'incendi de la Franja de Ponent a les instal·lacions de la residència d'esportistes de Montsó, on han passat la nit

ARTICLES - ZONA 2

Una trentena de veïns de Sanui i Alins, a la comarca de la Llitera, desallotjats aquest dijous arran de l’incendi forestal declarat a Tamarit de Llitera continuen pendents de l’evolució del foc des de la residència d’esportistes de Montsó, on han passat la primera nit fora de casa. Després d’esmorzar aquest divendres al matí, els han comunicat que, com a mínim, hauran de quedar-se una nit més allotjats i que no podran tornar als seus pobles almenys fins dissabte. “La incertesa i la por no te les treu ningú”, explica a l’ACN una veïna d’Alins, María Ángeles. Per la seva banda, el barceloní Josep Antoni Ors, veí de Sanui, recorda que van haver d’evacuar el poble a correcuita i “amb el que dúiem posat”.

L’incendi es va originar per l’avaria d’una màquina recol·lectora i aquest divendres al matí continua actiu, sobre un perímetre d’unes 4.000 hectàrees. Tot i això, els equips d’extinció destaquen una evolució favorable durant les últimes hores. Segons ha informat el 112 Aragó, durant la nit els efectius han concentrat els esforços al cap de l’incendi, molt a prop del municipi de Fonts, on a hores d’ara ja no hi ha flama activa.

Amb la sortida del sol s’hi han incorporat els mitjans aeris, que treballen especialment sobre la superfície forestal del flanc dret per consolidar el perímetre i evitar revifalles. Les previsions meteorològiques, amb menys vent que dijous, també juguen a favor dels treballs d’extinció, tot i que les autoritats insisteixen que el foc continua actiu i que encara cal molta prudència.

Combois de la Guàrdia Civil amb veïns desallotjats

En total, unes 240 persones dels nuclis de Sanui, Alins i Calassanç continuen desallotjades. Els veïns que no han pogut allotjar-se amb familiars o amics han estat reubicats a Montsó, en el cas de Sanui i Alins, i a Peralta de la Sal, en el dels residents de Calassanç. Paral·lelament, ja s’ha aixecat el desconfinament per als habitants de Fonts, afectats per la intensa fumera.

El Govern d’Aragó ha informat que durant aquest matí de divendres  els veïns desallotjats podran tornar a casa seva a recollir efectes persones i medicines en combois organitzats per la Guàrdia Civil, tot i que l’executiu ha  insistit que els municipis seguiran desallotjats per precaució.

“El cel va canviar de color”

El barceloní Josep Antoni Ors, veí de Sanui, explica que “cap a les tres o tres i mitja vam veure que el cel havia canviat de color. Vam sortir al carrer i el foc va arribar molt ràpidament. Vaig arribar a veure flames a uns cent metres d’on era”. Bombers i Guàrdia Civil els van ordenar abandonar immediatament el poble. “Vam sortir amb el que dúiem posat, les pastilles i prou. Els gats els vam haver de deixar a casa ben tancats”, afegeix.

L’evacuació els va portar inicialment al pavelló de Montsó, però finalment els van traslladar a la residència d’esportistes, on han passat la nit. “No ens podem queixar del tracte. La Creu Roja està pendent de nosaltres i ens porta tot el que necessitem”, assegura.

Un altre veí desallotjat, el lleidatà José Cortés, destaca que la situació es va complicar molt de pressa. “Vaig veure que la llum del carrer canviava, vaig obrir la porta i tot era ple de fum. Li vaig dir a la meva mare: ‘Marxem d’aquí ràpid'”. Després de seguir les indicacions de la Guàrdia Civil van acabar a Montsó, on ara esperen poder tornar “quan sigui segur”. “Ara encara hi ha massa fum”, diu.

La velocitat amb què va avançar l’incendi és també el que més ha impressionat la Dolores i l’Ana, mare i filla, veïnes de Sanui. “Semblava que el foc era darrere de l’ermita i en vint minuts el teníem a l’entrada del poble”, expliquen. La Guàrdia Civil va recórrer els carrers avisant els veïns perquè marxessin immediatament. “Només vam agafar la medicació dels avis. Jo vaig marxar sense roba de recanvi”, explica l’Ana. Per la seva banda, la Dolores recorda especialment la foscor que va provocar el fum. “No es veia absolutament res. El poble va quedar negre”, descriu.

Els veïns d’Alins, un poble de només nou habitants, també viuen la situació amb incertesa. La María Ángeles, propietària de la casa rural del poble, explica que tot es va precipitar en qüestió d’hores. “Semblava que l’incendi era molt lluny i de cop ens van dir que havíem de desallotjar corrents”. Assegura que pràcticament no han dormit. “Hem passat la nit sense dormir pels nervis. Fins que no veiem que tot està controlat no estarem tranquils”, reconeix.

Els serveis socials atenen els desallotjats a Montsó

Per la seva banda, l’educadora Beatriz Bel, responsable dels desallotjats a la residència d’esportistes de Montsó, explica que, un cop superada la primera nit, ara treballen per cobrir les necessitats més immediates. “Hi ha persones que van marxar sense medicació, sense roba de recanvi o necessiten petits elements per poder passar aquí dos o tres dies”, apunta.

L’educadora també destaca el comportament dels afectats. “Dins de la situació, estan tranquils. Són pobles petits, els veïns es coneixen molt i això els ajuda a afrontar millor aquests dies d’espera, tot i que tots tenen les mateixes ganes de tornar a casa i comprovar que tot està bé”, conclou.

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)

ARTICLES - ZONA 7

ARTICLES - ZONA 8

ARTICLES - ZONA 11

ARTICLES - ZONA 12