Un estudi liderat pel Vall d’Hebron Institut de Recerca (VHIR) ha identificat un conjunt de factors genètics que influeixen simultàniament en el risc de desenvolupar un trastorn addictiu i en el nivell d’assoliment educatiu. Els resultats, publicats a la revista ‘Addiction’, indiquen que algunes variants genètiques actuen en direccions oposades: una predisposició genètica més elevada a l’addicció s’associa a una major probabilitat d’assolir un nivell educatiu inferior. L’estudi ha analitzat dades genètiques de més de 1.400 persones amb trastorns per consum de substàncies, incloent cocaïna, opiacis, cànnabis i sedants.
El treball s’ha dut a terme en col·laboració amb el Centre de Recerca Biomèdica en Xarxa (CIBERSAM), l’Institut de Recerca Sant Joan de Déu (IRSJD), la Universitat de Barcelona (UB), la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i la Universitat de Califòrnia a San Diego (UCSD).
Aquesta relació s’havia observat repetidament en diferents estudis, però fins ara mancava evidència genètica sòlida que expliqués la seva coincidència.
A partir de les dades de 1.400 persones, els investigadors van aplicar un estudi d’associació del genoma complet (GWAS) amb l’objectiu d’identificar variants genètiques que influïssin alhora en el risc d’addicció i en l’assoliment educatiu.
Els resultats han permès detectar un conjunt de variants genètiques que incrementen el risc d’addicció i que, al mateix temps, s’associen a un nivell educatiu més baix. Aquestes variants no només tenen un paper rellevant en el desenvolupament del trastorn per consum de substàncies, sinó que també s’han relacionat amb una pitjor salut i amb condicions socioeconòmiques més desfavorables.
Malgrat la coincidència genètica identificada, l’estudi no resol la direcció de la influència entre addicció i assoliment educatiu, és a dir, el treball no pot determinar si un menor nivell educatiu incrementa el risc d’addicció, si és l’addicció la que dificulta la trajectòria educativa o si ambdues coses són certes.
Aquests resultats obren la porta a aprofundir en els mecanismes biològics i ambientals que connecten l’aprenentatge, el desenvolupament cognitiu i els trastorns addictius.














