Una investigació d’Amnistia Internacional conclou que Israel està cometent un genocidi a Gaza contra els palestins. En un informe publicat aquest dijous, l’organització constata que Israel ha assassinat, ferit greument i infligit “deliberadament condicions de vida calculades per provocar la seva destrucció física” a la població de la Franja amb “la intenció específica de destruir els palestins”. “Els ha tractat com a un grup infrahumà indigne dels drets humans i de dignitat, demostrant la seva intenció de destruir-los físicament”, afirma la secretària general d’Amnistia, Agnès Callamard. L’organització espera que la investigació serveixi per “despertar” la comunitat internacional i posi fi a la “impunitat” del govern de Benjamin Netanyahu.
L’informe d’Amnistia Internacional ha examinat les violacions d’Israel a Gaza durant nou mesos entre el 7 d’octubre de 2023 i principis de juliol de 2024. L’organització assegura que ha entrevistat 212 persones, incloses víctimes i testimonis palestins, autoritats locals a Gaza, treballadors sanitaris, i que ha dut a terme treballs de camp i una anàlisi d’una “àmplia gamma de proves visuals i digitals, incloses les imatges de satèl·lit”. També ha analitzat les declaracions d’alts funcionaris militars i del govern israelià, i d’organismes oficials israelians.
En diverses ocasions, l’organització va compartir les seves conclusions amb les autoritats israelianes, però no ha rebut cap “resposta substancial” en el moment de la publicació.
Cas per genocidi al TIJ
El Tribunal Internacional de Justícia està examinant si Israel ha vulnerat la Convenció sobre el Genocidi arran de la denúncia de Sud-àfrica. Cautelarment, el TIJ ha demanat a Tel-Aviv que adopti “totes les mesures possibles per impedir el genocidi”, veient el risc que efectivament s’estigui produint.
En paral·lel el Tribunal Penal Internacional, ha demanat l’arrest de Netanyahu per presumptes crims de guerra i crims contra la humanitat. El TPI té competències per jutjar crims de genocidi, però no ha fet aquest pas, de moment.
Alguns estats com Sud-àfrica, o països àrabs, han acusat Israel de genocidi a Gaza, però els països occidentals no han utilitzat aquest terme.