El Parc Astronòmic del Montsec (PAM), gestionat per Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), ha estrenat aquesta temporada tres nous telescopis portàtils per reforçar les activitats d’observació del cel durant les visites nocturnes familiars.
A més, abans que acabi l’any posarà en marxa el primer radiotelescopi, especialment important per a l’observació solar durant les visites diürnes ja que permet observar objectes brillants com el Sol en moments de núvols.
Aquestes són algunes de les novetats de la temporada 2025 del PAM, que es van donar a conèixer ahir en un acte a l’Institut d’Estudis Ilerdencs (IEI) amb el director de l’organisme, Andreu Vàzquez; el director del Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida, Juli Alegre; el president d’FGC, Carles Ruiz, i el director del PAM, Salvador Ribas.
Durant la presentació també es va donar a conèixer el programa del cicle “Música sota les estrelles” del 2025, proposta que enguany arriba a la 15a edició i que fusiona astronomia i música en directe al planetari l’Ull del Montsec. La programació l’obrirà la cantant Mariona Escoda el 22 de juny amb dos concerts en format acústic. També hi passaran Juls (19 juliol), Kelly Isaiah (30 agost), Manu Guix (13 setembre) i Olga Zoet (11 octubre), mentre que les actuacions de Judit Neddermann & Pau Figueres posaran el punt final al cicle el dia 15 novembre. Precisament, un dels artistes del cartell d’enguany, Kelly Isaiah, va interpretar durant la presentació a l’IEI tres cançons del seu repertori que també es podran escoltar al concert.
ASSUMPCIÓ CATALÀ
Pel que fa a actes, un dels més destacats serà, el 14 de juliol, la celebració del centenari d’Assumpció Català, la primera professora astrònoma de l’estat espanyol, concretament a la Universitat de Barcelona, i primera dona en obtenir un doctorat en Matemàtiques (UB, 1970).
A més d’’aquest acte, el Festival d’Astronomia d’aquest any estarà dedicat a l’astrònoma catalana. El festival se celebrarà a l’octubre i inclourà activitats diürnes i nocturnes per a tots els públics sota el cel del Montsec.
CEL DEL MONTSEC
També com a novetat, el PAM posa a disposició dels visitants un sistema de xec regal amb el qual es podran reservar entrades sense data, oferint així una manera més còmoda i flexible de regalar l’experiència del cel del Montsec.
Com a activitats per a tota la família, enguany s’ha estrenat al PAM la pel·lícula “Hazelnuts – In Search of the Perfect Planet”, una aventura espacial en 3D, on dos esquirols viatgen per l’espai.