La Fundació Orfeó Lleidatà ha posat aquest curs, a través del projecte ‘Combo Jove’, els seus instruments i les seves instal·lacions a disposició d’una vintena d’estudiants de secundària de l’Institut Escola Torre Queralt, un centre d’alta complexitat de Lleida. El grup d’alumnes ha pogut gaudir així de l’oportunitat de fer música amb “normalitat” i amb “tota la infraestructura necessària”, ha explicat el director executiu de la fundació, Xavier Quinquillà. D’aquesta manera, la iniciativa vol afavorir també l’èxit educatiu dels alumnes sent un “impacte positiu” en la seva motivació per aprendre i evitant “l’abandonament escolar prematur”, ha afegit. Els participants demostraran tot el seu aprenentatge amb un concert a l’Orfeó pròximament.
Cada dilluns des de l’inici del curs escolar, més d’una vintena d’alumnes de secundària, d’entre 13 i 14 anys, de l’Institut Escola Torre Queralt, que s’ubica al Secà de Sant Pere, s’han desplaçat fins a la seu de l’Orfeó Lleidatà a la capital del Segrià per aprendre música. L’alumnat s’ha organitzat en diversos grups (‘combo’) per fer les classes, en les quals han après a tocar la guitarra elèctrica, el teclat, la bateria, així com cant o batucada, entre altres, de la mà dels professors.
El director de l’Institut Escola Torre Queralt, Ángel Ibaceta, ha explicat que el projecte permet l’aprenentatge musical en un “àmbit no tan curricular com l’aula” i en un “entorn idíl·lic com l’Orfeó, amb equipaments i instruments professionals”, als quals “bona part de l’alumnat del centre no tindria accés atès la seva situació de vulnerabilitat”. Així, la iniciativa té la “predisposició total” dels adolescents, ha celebrat.
Per la seva part, Xavier Quinquillà ha explicat que la Fundació Orfeó Lleidatà té una llarga trajectòria en el desenvolupament de projectes socials que busquen reivindicar la música com una eina per a “la inclusió i el desenvolupament de les persones”. En aquest sentit, Quinquillà ha precisat que l’Institut-Escola Torre Queralt oferia una gran oportunitat per aconseguir aquest objectiu atès que es tracta d’un centre de “màxima complexitat”.
D’aquesta manera, el projecte ‘Combo Jove’ ha permès, segons Quinquillà, que alumnes de “famílies vulnerables i en un context social complicat” disposessin de l’opció de fer música amb “normalitat” i en instal·lacions professionals. A més, el projecte vol garantir l’èxit educatiu “impactant positivament en la motivació dels alumnes a l’hora de continuar estudiant i en la lluita contra l’abandonament escolar prematur”, ha expressat el director executiu.
Pel que fa al desenvolupament del projecte, el coordinador de la iniciativa i professor a l’Orfeó Lleidatà, Carlos Cerezo, ha explicat que hi ha alumnes que han “avançat molt i podrien fer molt més encara” en l’àmbit musical. En l’aspecte personal, Cerezo ha constatat “canvis” positius en el comportament dels alumnes així com que l’experiència els ha ajudat “a gaudir i viure una mica millor”.
Satisfacció per part dels alumnes
Diversos alumnes del centre educatiu que han participat en el projecte han valorat molt positivament l’experiència a l’Orfeó Lleidatà. L’Adja, de 13 anys, ha practicat el cant durant el curs. “Sempre m’ha agradat molt escoltar música, però mai em pensava que jo seria capaç de cantar”, ha expressat. Per la seva part, la Sheila, ha indicat que ha après a tocar instruments per primera vegada gràcies a aquesta experiència “molt positiva per nosaltres i que ens motiva a continuar fent música”. En la mateixa línia, un altre alumne, l’Ismael, ha valorat “l’oportunitat” que suposa el projecte i ha volgut agrair la tasca dels professors.
L’alumnat protagonitzarà un concert especial el dimarts a les 19:30 h a l’Espai Orfeó (entrada lliure), acompanyats en aquesta ocasió per dos combos i l’agrupació de percussió de l’Escola de l’Orfeó. La mostra servirà per reconèixer la feina feta i sobretot, el seu impacte positiu en l’alumnat i el mateix centre educatiu.