Sessió: No iniciada

Search

ARTICLES - ZONA 1 (BANNER HORIZONTAL)

Un assistent virtual telefònic per a persones sordes guanya la primera edició del premi STEM Responsable

ARTICLES - ZONA 2

El premi STEM Responsable, impulsat per Nestlé, a través del seu Global IT Hub Barcelona, la Fundació Randstad i la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), reconeix treballs d’alt rigor científic de graduades en l’àmbit STEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques, per les seves sigles en anglès) que contribueixen a millorar la qualitat de vida de persones amb discapacitat.

En aquesta primera edició, l’estudiant de la UOC Marta Vázquez, amb un assistent virtual perquè les persones sordes puguin contactar amb el telèfon 112 d’emergències, ha guanyat el primer premi del jurat. Gemma Fàbregas, amb el projecte Jo també llegeixo, per a nens i nenes amb discapacitat intel·lectual, i Mónica Romero, amb el seu treball sobre l’aplicació de mètodes d’aprenentatge semisupervisat per al reconeixement de la parla en persones amb afàsia, han obtingut el segon i tercer premi, respectivament.

Les guanyadores, graduades en els Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació de la UOC, han rebut aquest guardó en una gala celebrada avui al Campus Nestlé.

Primer premi: un assistent virtual telefònic

A Espanya, una de cada deu persones reconeix problemes d’audició. Marta Vázquez n’és una: és sorda amb implants coclears. Un dia anava amb cotxe i va pensar que, si en aquell moment tenia un accident, els seus implants podrien sortir volant o trencar-se. Sense ells no hi sent gens i, encara que trobés una cabina SOS o un telèfon mòbil, no els podria utilitzar. Què faria llavors? I, com ella, què farien aquells altres milions d’europeus? “L’accessibilitat del telèfon d’emergències és un problema reconegut obertament per la Comissió Europea i, de fet, Espanya ha estat sancionada per no garantir-la. Aquesta accessibilitat és un dret”, afirma, compartint que, en els últims onze anys, les xifres de persones amb problemes d’audició han augmentat un 18 %.

A partir d’aquesta reflexió, la Marta es va llançar al disseny d’un assistent virtual que facilités aquesta trucada i fes d’intermediari en les converses entre els tècnics d’emergències i les persones sordes, adaptant-la al que aquestes necessitin: parlar per escrit, fer servir la veu o rebre la informació en llengua de signes.

Segons la premiada, l’assistent té tres característiques: “La primera: està dissenyat per estar disponible per defecte. La segona: quan dius ‘hey, Google, truca al 112’, ja reconeix com interactues i adapta les respostes al que necessites i et pot respondre amb vídeos en llengua de signes (LSE). Tercera: també se’n poden beneficiar les persones sense discapacitat, que podrien trucar a aquest telèfon sense emetre cap so.”

Més enllà d’aquesta eina, la Marta llança una reflexió de fons sobre per què s’ha presentat al repte d’aquest guardó: “La tecnologia continua evolucionant sense tenir-nos en compte (a les persones amb discapacitat). Som moltes, som variades i tenim l’oportunitat de ser dissenyadores, programadores…, de liderar aquests processos i posar el focus en l’àmbit professional i universitari sobre un problema que no sembla tan urgent a ningú.”

Segon premi: aplicació per a nens i nenes amb discapacitat intel·lectual

La guanyadora del segon premi, Gemma Fàbregas, afirma que, en el seu cas, se suma a qualsevol iniciativa que doni visibilitat “als projectes socials, que cada vegada van calant més i, encara que no tenen un gran impacte econòmic, el tenen social”. A ella va ser la Martina, la filla d’una amiga seva i alhora amiga dels seus fills, qui li va robar el cor i va ser la llavor del projecte Jo també llegeixo, aplicació perquè nens i nenes amb síndrome de Down, altres tipus de discapacitat intel·lectual o intel·ligència límit aprenguin a llegir.

“La Martina domina molt la tecnologia, però amb deu anys no sap llegir. Per què si pot aprendre tantes coses? Igual que a nosaltres ens va impactar aprendre a llegir i fer-ho entenent el que llegíem, també impacta aquestes persones, que són prop d’un 3 % de la població mundial. No són menys que nosaltres. Els canvia la vida quant a estimulació cognitiva i quant a tenir una base per continuar-se formant, autonomia, confiança en si mateixos i autoestima més elevada. Els permet formar part de grups o entrar en una societat laboral amb expectatives més altes… i aconseguir més coses que tenen a veure amb el seu dia a dia i la seva integració social”, comenta la guanyadora del premi.

Després d’una recerca molt exhaustiva, “vaig descobrir que hi havia un buit en el mercat: no vaig trobar cap aplicació que treballés el mètode de la lectura global enfocada a aquest segment de la població”, explica la Gemma, que es va llançar a crear-la. Avui, gràcies als premis STEM Responsable, impulsats per Nestlé, la Fundació Randstad i la UOC, aquest projecte és una realitat i més de 7.000 persones han après a llegir amb ell.

Tercer premi: solució per a persones amb afàsia

En el cas de Mónica Romero, va ser la profunda comprensió de les dificultats a què s’enfronten les persones amb afàsia per comunicar-se la que la va portar a treballar amb els mètodes d’aprenentatge semisupervisat per al reconeixement de la parla.

“Aquesta àrea no té prou estudis, sobretot en diferents idiomes. La necessitat de proporcionar-los una eina més efectiva i precisa per expressar-se i connectar-se amb els altres em va portar a aquest projecte. En adonar-me de la manca de solucions adequades, vaig sentir el compromís de contribuir a millorar la vida d’aquestes persones mitjançant l’avenç del reconeixement automàtic de la parla”, comparteix la Mónica, i afegeix que “els sistemes actuals mostren un reconeixement notablement inferior en comparació amb el de la parla convencional a causa de la dificultat d’identificar veus inintel·ligibles i l’escassetat de dades anotades en pacients amb afàsia”.

Així que va optar per aplicar innovadors mètodes d’aprenentatge semisupervisat al conjunt de dades AphasiaBank. Explica que va aconseguir “millores significatives en anglès i va establir un punt de referència per a l’espanyol fent servir menys d’una hora de parla anotada de pacients amb afàsia per a l’entrenament”. I afirma que l’impacte és considerable i rellevant: “En incrementar la precisió i el rendiment dels sistemes de reconeixement automàtics de la parla dels pacients amb afàsia, en facilitem la comunicació i la integració a la societat, la qual cosa eleva la seva independència i qualitat de vida.”

La Mónica també va aconseguir “millores substancials en la precisió dels sistemes de reconeixement automàtic de la parla, fet que s’ha traduït en una experiència de comunicació més satisfactòria i accessible”. A més, ha establert un benchmarking per a l’idioma espanyol que amplia l’abast i l’impacte de la seva recerca.

El premi STEM Responsable

El premi STEM Responsable persegueix dues finalitats: donar visibilitat a les dones STEM (en l’àmbit de la ciència, la tecnologia, l’enginyeria i les matemàtiques) per la seva excel·lència i reconèixer l’impacte social de la tecnologia.

En aquesta primera edició, es posen en valor solucions que milloren la vida de les persones amb discapacitat. S’han atorgat tres premis: un primer premi de 1.500 euros, un segon de 1.000 euros i un tercer de 500 euros.

Durant l’esdeveniment, Susana Pastor, responsable del Global IT Hub Barcelona de Nestlé, ha destacat que “la diversitat i la inclusió són una part integral de la cultura de Nestlé. Per això, per a Nestlé aquests premis són, a més, el reconeixement a l’aposta que realitza l’empresa pel talent femení STEM amb una important repercussió social”.

Anna Delclòs, directora de Filantropia i Aliances Estratègiques de la UOC, ha comentat que “la bretxa de gènere que es produeix en l’elecció d’estudis cientificotècnics (STEM) és especialment greu, amb una presència de dones al voltant del 10 %. Per aquest motiu, juntament amb Nestlé i la Fundació Randstad, apostem per aquests premis, que volen promoure un canvi de percepció sobre el gènere i STEM, reconèixer l’excel·lència de dones en aquests camps masculinitzats i fer-les referents per a altres dones joves que es vulguin desenvolupar en l’àmbit cientificotècnic”.

Per part seva, Bel Ramos, directora de Zona Est i Nord a la Fundació Randstad, ha explicat: “Durant els més de vint anys de vida de la Fundació Randstad ens hem recolzat en la innovació social i una sòlida xarxa d’aliances per continuar impulsant la nostra missió de contribuir a la igualtat d’oportunitats laborals de les persones amb discapacitat. Amb aquest premi, es dona visibilitat a les dones STEM pel seu talent, convertint-se en referents i empoderant altres dones que es vulguin desenvolupar en l’àmbit tecnològic.”

ARTICLES - ZONA 3

ARTICLES - ZONA 4

EL MES LLEGIT

1

2

3

4

ARTICLES - ZONA 2 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 3 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 5

ARTICLES - ZONA 6 (BANNER HORIZONTAL)

ARTICLES - ZONA 11

LLEIDA

ARTICLES - ZONA 9 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 10 (Tablet)

ARTICLES - ZONA 12