L’objectiu és la visió zero, que cap persona mori a l’asfalt. Per aconseguir-hi, el Servei Català de Trànsit (SCT) va presentar ahir el Pla de seguretat viària 2024-2026, amb la missió de reduir un 20% les víctimes mortals el 2026 amb relació al 2019 a les carreteres (xarxa interurbana) i un 5% als pobles i ciutats (àmbit urbà). El pla preveu 60 MEUR i consta d’un paquet d’accions, entre les quals incorporar pròximament 200 mossos de Trànsit. També s’instal·laran més radars i s’aplicarà intel·ligència artificial, com el pla pilot a l’N-145, entre la Seu d’Urgell i Andorra. El sistema consisteix en una càmera col·locada a 100 metres del túnel que detecta els ciclistes i envia la informació a un panell informatiu que alerta els automòbils i demana que redueixin la velocitat.
El 2019, 175 persones van morir en accidents de trànsit a les carreteres catalanes i 67 les zones urbanes. Aquest és l’any de referència per desplegar les polítiques de seguretat viària, ja que la pandèmia de la Covid-19 va condicionar massa el 2020. El 2023, 150 persones van morir a la xarxa interurbana i 78 a la urbana. Les víctimes mortals a les carreteres es van reduir en aquest període un 14,3%, sense arribar a l’objectiu del 15% establert en el Pla de seguretat viària anterior.