Set centres educatius de la demarcació de Lleida han posat en marxa les seves revistes escolars dins d’un projecte d’Alfabetització Mediàtica i Informacional (AMI) impulsat pel diari d’actualitat Junior Report. La redacció d’aquesta xarxa mediàtica està formada per més de 8.000 estudiants que al llarg del curs redactaran notícies, entrevistes i articles d’opinió en format escrit, pòdcast o vídeo. L’objectiu del programa és fomentar el pensament crític i treballar la lectoescriptura en català com a eina clau per a la comunicació. Cada centre distribueix la revista amb les famílies mitjançant una newsletter trimestral, creant una comunitat de lectors per a les seves publicacions.
Per assolir els objectius marcats, el professorat utilitza situacions d’aprenentatge creades per periodistes i docents que vinculen l’actualitat global i local amb les competències essencials del currículum. Aquest enfocament permet als alumnes desenvolupar una visió crítica del món, integrar els coneixements dins d’un context lingüístic i cultural propi i reforçar el paper del català.
Aquestes situacions plantegen reptes que conviden els estudiants a investigar, analitzar i finalment crear continguts periodístics amb esperit transformador. A més, els joves redactors disposen de credencials i equips de periodisme mòbil que els permeten cobrir esdeveniments culturals, socials i esportius del seu entorn.
Com a novetat d’aquest curs, s’ha creat un programa didàctic per a primària, a més del de l’ESO i Batxillerat, donant resposta a la petició de projectes que permetin treballar les competències lingüístiques des d’edats primerenques. La meitat dels centres participants són públics i la majoria ho implementa en les matèries de llengua, socials, dins d’una optativa o com a projecte.
Els centres educatius de la demarcació de Lleida que treballen el projecte són Escola Garona de Vielha, Escola Ruda – ZER Val d’Aran de Salardú, Institut Maria Rúbies de Lleida, Col·legi El Carme de Lleida, Institut d’Alcarràs, l’Escola Pia de Tàrrega i el Col·legi Episcopal de Lleida.
Des que es va iniciar el projecte RED el 2017 s’han publicat més de 6.000 articles signats per joves de diferents ciutats i en diferents idiomes: català, castellà, aranès, euskera, anglès, francès i alemany.
El projecte Revista Escolar Digital (RED) compta amb el suport d’institucions com ara Acer for Education, l’escola de disseny LCI Barcelona, la Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna (FCRI Blanquerna) o ‘La Vanguardia’. Junior Report també ha impulsat el diari d’actualitat homònim i el curs d’economia social ESCA, projectes que compten amb el segell de qualitat pedagògica del Consell d’Innovació Pedagògica de Barcelona.