Entre els últims cinc anys els funcionaris de presons han requisat un total de 12.882 mòbils en les presons dependents de l’administració central, la major part en les de Valdemoro (Madrid III), Màlaga i Almeria, segons denuncien l’Agrupació dels Cossos de l’Administració d’Institucions Penitenciàries (ACAIP) i UGT.
Només el 2024 es van decomissar 2.884 dispositius, una situació que genera “greus conseqüències per a l’ordre intern” amb la seva compravenda en els mercats negres dins de les presons, ja que la utilització d’aquests dispositius està prohibida dins, adverteixen en un comunicat.
L’any passat, Almería, amb 195, Estremera (Madrid VII), amb 180 i Màlaga I, amb 161, van liderar les xifres de mòbils confiscats. Els sindicats assenyalen que molts dels dispositius són utilitzats per interns “especialment perillosos”, com a condemnats per delictes de terrorisme, violència de gènere o organització criminal.
Això permet que els presos puguin “eludir els controls de comunicació establerts, facilitant la continuïtat de les activitats delictives”, i al mateix temps “genera conflictes interns, deutes entre presos i episodis de violència relacionats amb el seu control i tinença”, segons els sindicats.
A més, els terminals són cada vegada “més petits” i els materials amb els quals són fabricats, cada vegada més plàstics, fan que puguin escapar “fàcilment” dels detectors de metalls i es puguin amagar, la qual cosa obliga a realitzar “requises exhaustives” que requereixen formació especialitzada i més personal.
Els sindicats apunten a nous mètodes d’introducció, com l’ús de drons, amb els quals es poden sobrevolar les instal·lacions i dipositar objectes amb precisió. “Enfront d’aquest panorama, és urgent una inversió decidida en tecnologia moderna de seguretat. Els inhibidors instal·lats fa anys, basats en xarxes 3G, han quedat obsolets davant l’avanç de les telecomunicacions”, addueixen.
És per això que reclamen una resposta “ferma, moderna i eficaç” per a fer front al que consideren com “una amenaça constant”.