“Quan surto de casa no dic que vaig a treballar; dic que vaig de missió, a ajudar les persones a cuidar-se en el treball”. Així s’explica Manel Fernández Jaría, que acaba de publicar el llibre Trabaja en modo actitud (Mestas ediciones), una guia per assolir la seguretat, la salut i el benestar a la feina.
El lleidatà Manel Fernández porta molts anys impartint cursos de prevenció de riscos laborals a través d’SP Activa. A més, organitza i lidera tallers sobre intel·ligència emocional, gestió del temps i d’equips, mindfulness (consciència plena a partir de la meditació), coach empresarial i estratègies individuals i col·lectives mitjançant el Lego Serious Play.
Ara ha decidit recollir la seva experiència en un llibre que vol ser una eina pràctica “per a la què la gent aprengui a cuidar-se en el treball i en la vida”. Segons l’autor, les empreses “s’han cansat de donar formació en seguretat”, i els treballadors han començat a avorrir el discurs de la por i de la norma de la prevenció de riscos laborals. Cal, doncs, fer un pas més, en paral·lel al naixement de conceptes com els d’Empresa Saludable, Empresa Feliç o a la creació del Departament de Felicitat en determinades companyies. “Per a què una empresa funcioni, ha de cuidar les persones en seguretat i benestar”, explica l’autor de Trabaja en modo actitud, convençut que aquesta filosofia es plama en el fet de “cuidar les persones per a què les persones cuidin l’organització”.
La clau d’aquesta nova concepció és definir els valors i la missió de l’empresa per establir-ne els seus objectius. En aquesta reinvenció de les organitzacions, doncs, “el treballador passa a ser el client intern”, i el benestar personal és fonamental per a què tot el context millori. “El treballador ha d’aprendre a marcar-se objectius personals, a introduir un ordre en la vida i a nivell mental, i tot passa per l’actitud davant la feina i pel compromís davant l’objectiu que tinguis”, assegura.
L’autor de Trabaja en modo actitud es confessa “molt feliç” amb la seva feina, però reconeix que, “en general, la gent és poc feliç en el seu treball, perquè així ho reflecteixen les estadístiques”.
Davant aquesta realitat, Manel Fernández Jaría propugna que el treballador ha de fer “més atenció a allò que fa en cada moment”, teoria que desmunta el mite de la multifunció del treballador: “Hem de voler ser els millors en la nostra especialitat, i no mediocres en moltes tasques”, diu.
Una filosofia que, segons l’autor, es pot aplicar fins i tot a les feines precàries. “La clau és intentar ser sempre innovador i creatiu i treballar al 150%, perquè tu ets la teva marca personal, i això és el que et pot aportar benestar”, clou Manel Fernández.
Un expert en psicosociologia laboral i coach d’equips
El psicopedagog i llicenciat en Humanitats Manel Fernández és expert en Psicosociologia laboral, màster en Seguretat i Salut Laboral i postgrau en Intel·ligència Emocional per a les Organitzacions, a més de coach directiu i d’equips. Fernández, que ha ocupat càrrecs directius a l’Administració pública, també és professor en Intervenció i coaching en l’àmbit laboral, direcció i gestió de persones a la UOC.
Fotografies: Jordi Capdevila