Gestionar el que pugui esdevenir fàcilment es converteix en una preocupació, en neguit o impediment que pot arribar a bloquejar-nos. Mai el futur ens havia semblat tan poc definit. Un bon exemple del borrós que pot ser intentar preveure les pròximes dues setmanes el trobem mirant enrere, en les últimes setmanes s’ha passat d’estar a punt d’obrir l’oci nocturn a imposar el toc de queda. Davant la dificultat trobem eines, com la DAFO, molt coneguda per alguns i de gran utilitat per a tots.
Una de les grans amenaces i fonts de frustracions és a escala laboral. L’economia espanyola tan sols ha recuperat la meitat de l’ocupació destruïda durant el confinament, hi ha més de mig milió de treballadors que encara no han recuperat la seva feina. I la taxa d’atur puja fins al 16,3%. I això sense tenir en compte als professionals en ERTO. Davant la precària i angoixant realitat del panorama laboral, alguns es troben amb la necessitat d’analitzar i planificar quins són els passos més adequats per aconseguir tirar endavant.
Per reduir temps, esforç, sofriment i frustració per la consecució de les nostres metes professionals, així com la insatisfacció de com ens acabem guanyant la vida, primer de tot cal analitzar. Detectar quines són les amenaces i les oportunitats de l’entorn, amb quines mancances personals ens podem trobar i quines qualitats destacades ens impulsaran.
No es tracta sols de posar a prova als optimistes o als pessimistes envers la realitat, ni de fer caure dels núvols al somiatruites que es reafirma en què no cal planificar i les oportunitats arribaran. Es tracta de fer més probable ser escollit pel que has volgut que t’escullin. Ve a ser el producte/servei que vols oferir o acabar sent contractat per algú.
Anem a veure com confeccionem avui el nostre pla per afrontar aquest futur, ja no tan sols professional. Amb garanties per fer front quan ens sentim desbordats o que estem en una causa perduda. Per fer-ho, inevitablement ens hem de preguntar quin és o volem que sigui el nostre paper en aquesta societat, el com i el perquè fem servei amb les nostres accions. Adaptar el negoci de restauració habilitant que sigui per emportar o disposar d’una feina a prova de confinament poden ser dues bones missions a plantejar.
Hi ha molts perills i incògnites properes. Tenint això present en la tècnica DAFO s’analitza quines poden ser les amenaces i alhora les oportunitats que ofereixen els canvis externs. No depenen de nosaltres i moltes vegades implicaran plantejar-nos idees que fins a l’actualitat no ens haguéssim qüestionat. N’és un bon exemple el saltador de longitud olímpic Dan Bramble. Amb la pandèmia amenaçant els jocs olímpics de 2021 i la manca de finançament per part del govern britànic, el seu dia a dia ha passat de ser el d’un campió nacional aspirant a medalla olímpica a convertir-se en repartidor d’Amazon.
Lluny de desprestigiar cap ofici, ens serveix com a exemple del que pot estar sentint aquest atleta al no poder aprofitar el seu esforç i les seves condicions físiques per guanyar-se la vida com havia esperat. Les seves fortaleses, o almenys allò que l’havia diferenciat i reconegut fins al moment, eren claus per les seves aspiracions en els jocs. Però això no treu que a curt termini hagi de buscar solucions i adaptar-se.
Abans del canvi sempre és recomanable contemplar diferents perspectives, com ho és determinar un pla. Per seguir avançant et proposo que tractis de respondre aquestes preguntes que espero que t’ajudin. Poc o molt, has hagut i hauràs de canviar amb la societat.
T’ha agradat aquest article? Pots llegir-ne de similars https://psicologiabuenamente.com/ – external-link-new-window “Opens internal link in current window”>https://psicologiabuenamente.com/