Un 95% dels professors de la primera etapa de secundària se senten satisfets amb la seva feina, segons l’estudi TALIS (Teaching and Learning Internatioal Survey) de l’OCDE. Aquest analitza els resultats de l’enquesta feta el 2024 a 280.000 docents de 55 sistemes educatius. En el cas d’Espanya, gairebé un 90% tornaria a escollir treballar com a professor, situant-se com el quart país a la taula i per sobre de la mitjana de l’OCDE (-70%). Hi ha, però un 4% dels menors de 30 anys que vol deixar la docència en els cinc anys vinents, per sota del 20% de l’OCDE. En línies generals, un 72% està satisfet amb les condicions laborals sense tenir en compte el salari, amb el que estan satisfets un 54%. Hi ha un 16% que diu tenir molt estrès.
El treball conclou que un 69% del professorat enquestat té contracte indefinit, per sota del 81% de mitjana de l’OCDE. El 13% del professorat treballa a temps parcial, tres punts percentuals menys que el 2018. En línies generals, el 72% dels professors està satisfet amb les seves condicions laborals, sense tenir en compte el salari, 10 punts percentuals més que el 2018. Si es pregunta pel salari, el 54% està satisfet amb el que cobra, per sobre del 39% de l’OCDE. Entre 2018 i 2024, la satisfacció del professorat amb el seu salari ha augmentat quatre punts percentuals.
Un 16% del professorat experimenta molt estrès
D’altra banda, els resultats revelen que un 16% del professorat experimenta molt estrès a la feina, per sota del 19% de l’OCDE. Hi ha un 8% que diu que això afecta negativament la seva salut mental i un 5% a la salut física. Entre 2018 i 2024, la proporció de docents que experimenta molt estrès a la feina va augmentar sis punts percentuals. D’altra banda, els docents menors de 30 anys tenen més probabilitats de dir que se senten molt estressats en comparació amb els companys de 50 anys o més.
Seguint amb les condicions laborals, el 64% creu que té massa tasca burocràtica, un 58% diu que una font d’estrès és el fet d’haver d’estar actualitzant-se davant de canvis en el currículum i un 57% pels canvis per part de les diverses administracions. De fet, un 26% creu que s’introdueixen massa iniciatives de canvi a l’escola, el 35% aposta per un període d’estabilitat abans de nous canvis i un 33% creu que se’ls demana que apliquin canvis sense els recursos necessaris per fer-ho.
Professors de 45 anys de mitjana
A Espanya, els professors tenen una mitjana de 45 anys. Un 35% té 50 anys o més i un 8% tenen menys de 30 anys. Des del 2018, el percentatge de professors de 50 anys o més no ha canviat. D’altra banda, el 62% són dones, per sota del 70% de mitjana de l’OCDE, i aquest percentatge no ha canviat entre 2018 i 2024.
Pel que fa a l’experiència, el 75% no en tenen en un àmbit fora de la docència i només per a un 11% aquesta és una segona professió després d’haver-ne exercit una altra.
El 26% dels professors treballen en centres on més del 10% d’alumnes no tenen com a llengua pròpia la de l’ensenyament i un 38% en centres on almenys un 1% dels estudiants són refugiats. La proporció de docents que senten que poden adaptar bastant o molt el seu ensenyament a la diversitat cultural dels estudiants és del 68% i aquells que poden garantir que estudiants amb diferents orígens treballin junts és del 79%.
D’altra banda, la proporció de docents que imparteixen classes en centres on més del 10% de l’alumnat té necessitats educatives especials és del 34%, per sota del 46% de mitjana de l’OCDE. Aquesta proporció ha augmentat 17 punts percentuals entre 2018 i 2024. L’informe puntualitza que en alguns països, el terme necessitats educatives especials s’ha desplaçat a necessitats de suport en l’aprenentatge.
En aquest àmbit, un 65% dels docents creuen que poden dissenyar tasques d’aprenentatge per acomodar els estudiants amb aquestes necessitats educatives bastant o molt, per sobre del 62% de mitjana de l’OCDE. D’altra banda, un 58% creu que pot treballar en conjunt amb altres professionals i personal per ensenyar els alumnes amb necessitats especials, per sota del 72% de l’OCDE.
Habilitats socioemocionals
Pel que fa a les habilitats socioemocionals, el 67% dels professors creuen que poden donar bastant o molt suport en l’aprenentatge en aquest àmbit per part dels alumnes, per sota del 73% de l’OCDE; i el 81% assegura sentir-se còmode impartint formació en aquestes habilitats. De fet, el 78% dels docents informa que amb freqüència o sempre desenvolupa habilitats dels estudiants per comprendre les seves emocions, pensaments o comportaments, per sobre del 68% de l’OCDE. A més, el 89% diu que amb freqüència o sempre se centra a desenvolupar les habilitats dels estudiants per tenir empatia amb la resta.
Ús de la IA
L’enquesta analitza també l’ús de la tecnologia per part dels docents. En aquest àmbit, revela que el 35% dels docents fan ús de la IA i el 69% tendeix a fer-ho per generar plans de classes o activitats, un 49% per resumir un tema de forma eficient i un 39% per ajudar els alumnes a practicar noves habilitats en situacions reals. En canvi, l’ús de la IA per avaluar o qualificar la feina dels alumnes baixa a un 22%. Un 21% en fa ús per generar textos per a la retroalimentació amb alumnes o per a les comunicacions amb les famílies i un 15% per revisar dades sobre la participació o el rendiment dels alumnes.
Entre els que no han fet ús de la IA en els 12 mesos anteriors a l’enquesta, el 75% no té els coneixements ni les habilitats per fer-ho i el 33% diu que als seus centres no hi ha infraestructura per poder-ho fer.
Formació dels docents
L’enquesta apunta també que el 60% dels docents acabats de graduar creu que la qualitat de la seva formació és alta en general -un 75% a l’OCDE-.
Pel que a la formació continuada, el 48% dels enquestats diu que les activitats de formació professional en les que va participar en els darrers 12 mesos van tenir un impacte positiu en la docència. Les àrees on els docents acostumen a dir que hi ha necessitats de formació són les habilitats per a l’ús de la IA (30%), l’atenció a alumnes amb necessitats educatives especials (27%) i la gestió de l’aula per al comportament de l’alumnat (21%). Entre els docents novells, les principals àrees amb necessitats formatives són la docència per a alumnes amb necessitats especials (33%), la gestió de l’aula (32%) i les habilitats per a l’ús de la IA (27%).
Entre les barreres a aquesta formació, el 76% assegura que no té temps per altres compromisos o responsabilitats, el 70% apunta a manca d’incentius i un 59% a conflictes amb l’horari laboral.
Col·laboració entre docents
D’altra banda, el treball apunta també a un increment en el treball col·laboratiu dels docents. Així, el 90% del professorat està d’acord o molt d’acord que, en els seus centres, es poden donar suport mútuament, dos punts percentuals més que el 2018. El mateix percentatge creu que les relacions són bones amb el director. A més, hi ha un 94% que creu que la relació amb els alumnes és bona, però el percentatge baixa al 67% quan se’ls pregunta si els alumnes valoren els docents, per sota del 71% de l’OCDE. Pel que fa a la valoració per part dels pares, és el 65% el que creu que existeix aquesta valoració.
Però si es pregunta a escala general, només un 16% dels professors creu que estan valorats i només un 10% que la visió del seu col·lectiu és valorada pels responsables polítics, per sota del 16% de l’OCDE.