Mercadona guanya 1.729 milions d’euros el 2025, un 24,9% més en un any qualificat d’“històric” pel president i principal accionista de la companyia Juan Roig, La cadena de supermercats amb més treballadors a Espanya ha continuat polvoritzant el total de vendes amb 41.858 milions facturats, un 8% més que l’any anterior, que també havia sigut rècord. D’aquesta manera, el grup que representa un 1,9% del PIB a l’Estat ha superat la barrera dels 40.000 milions d’euros en vendes per primer cop a la seva història. Pel que fa al conflicte a l’Orient Mitjà, Roig ha admès que hi ha “incertesa” pel que passarà i ha dit que la companyia “s’adaptarà” al que vingui. A més, ha afirmat que estarien “encantats” que l’IVA es reduís al 0% en alimentació.
La presentació de resultats anuals ha coincidit amb l’esclat del conflicte a l’Orient Mitjà que ha provocat tensions als mercats energètics pel bloqueig de l’estret d’Ormuz, ruta per on passa el 20% del petroli i el gas liquat.
El màxim responsable de l’empresa distribuïdora ha dit que Mercadona “s’adaptarà al que vingui” i ha comparat la situació actual amb la incertesa que es va produir a l’inici de la pandèmia de covid. Per la cadena de supermercats, l’alça dels preus de l’energia afecta principalment el cost del transport i dels envasos i a “moltes altres coses més”. Tot i això, Roig ha evitat pronosticar els efectes de la crisi perquè “ara mateix no hi ha certesa del que pot passar”. Segons ha afirmat, no s’ha vist reflectit un augment de preus, de moment. “Estem esperant veure com ve l’onada i després reaccionarem, no ens podem posar la tireta abans de la ferida”, ha subratllat.
Roig esclarit que el grup no influencia el preu que acaben tenint els aliments. “Els preus nosaltres no els apugem, els apugem perquè les matèries primeres pugen i els baixem perquè baixen, No influïm en els preus”, ha subratllat. D’altra banda, com a mesura per pal·liar la situació iniciada pels atacs dels Estats Units i Israel a l’Iran fa dues setmanes, ha assegurat que estaria “encantat” que “demà el govern espanyol i portuguès declaressin l’IVA zero”.
Pel que fa al balanç empresarial, el directiu ha destacat que el 2025 ha sigut un any “extraordinari” i “espectacular” per la companyia que té 115.000 empleats i ha defensat que els resultats s’han obtingut amb un increment de la productivitat del 4% i una ampliació de les vacances amb una setmana més per treballador.
“L’objectiu d’una empresa no és maximitzar beneficis sinó satisfer els 5 components (clients, treballadors, proveïdors, societat i capital). Guanyar diners és bo, necessari i obligatori si no, no funciona una empresa”, ha remarcat. Durant l’exercici passat, el grup ha pagat 690 milions d’euros en impostos sobre el benefici i altres tributs i ha recaptat 657 milions en concepte d’IRPF, IVA i Seguretat Social, un fet que ha dit que és un “orgull” per la companyia.
Pel que fa als proveïdors, han treballat amb 2.000 empreses i han fet el 85% de les compres a Espanya i Portugal. Pel que fa al model fiscal, Roig ha puntualitzat que els impostos s’haurien d’actualitzar “cada any” segons la inflació i ha lamentat que faci 4 anys i que encara no s’hagi fet. D’altra banda, ha criticat l’estat dels serveis públics. “La sensació que tenim és que la gestió del servei públic és molt millorable”, ha dit.
Pel que fa al sistema autonòmic, el president de Mercadona ha dit que li agradaria que “a tot Espanya paguéssim els mateixos impostos”, quan ha sigut preguntat per la proposta de finançament negociat entre el govern espanyol i ERC. “Una caixera a València paga més impostos que una caixera a Madrid i això és un problema que han d’arreglar els polítics, que per això els paguem”, ha dit.
Mercadona ha presentat un nou model de botiga “per processos” amb “més espai per a frescos”, que cada vegada tenen més sortida, i per als espais de menjar preparat, que han anomenat ‘Tienda 9’. La cadena de supermercats planteja una remodelació de supermercats des d’ara fins al 2033 amb aquest nou model que optarà per “obradors centrals” i no compartimentats. Precisament, la secció d’‘A punt per a menjar’ ha experimentat un creixement del 20% i ha aportat 3.000 milions a la facturació global en l’últim exercici.
Segons l’empresari valencià, el que diferencia la cadena de supermercats de la resta és que creuen que l’empresa ha de “prescriure” què s’ha de comprar. “El client és difícil que pugui escollir bé perquè no en sap, els que més en sabem som els que tenim una empresa i ens hi dediquem. El client el que ha de fer és encertar”, ha dit. Mercadona ha incrementat 0,6% la quota de mercat i ja domina un 28,5% del total a l’Espanya.
D’altra banda, Roig ha descartat un cop més que Mercadona estigui planificant el salt a un tercer país i ha afirmat que encara hi ha “molta feina” per fer a Portugal. Tampoc ha donat pistes sobre la successió al capdavant del grup que dona feina al 3,1% dels treballadors a l’Estat espanyol. Quan ha sigut preguntat per la qüestió, ha dit que no es pot descartar que provingui de la família i tampoc de fora.
Pel que fa a l’exercici 2025, ha recordat moments com ara l’apagada elèctrica del 28 d’abril, durant la qual les botigues van seguir treballant amb “normalitat” perquè tenien grups electrògens que els van proveir d’energia. “Aquell dia vam tenir unes vendes impressionants. Vam solucionar el problema perquè estàvem preparats”, ha dit.
De cara al 2026, l’empresa planteja “consolidar els mateixos beneficis que el 2025, que han sigut espectaculars”, segons ha dit el president i principal accionista de la companyia, Juan Roig.














