Prop del 65% de les assignatures de graus i màsters de les universitats públiques s’ofereixen almenys en català, segons les dades del curs 2023-24 obtingudes per l’ACN. A la UdL, aquesta xifra s’enfila fins el 71% de les matèries ofertades en català.
Als graus, el percentatge s’enfila fins al 75% de les matèries, mentre als màsters només una de cada tres es poden cursar en aquesta llengua, cosa que suposa un retrocés respecte al curs 2016-17, quan eren la meitat.
Una mateixa assignatura pot ser impartida en una, dues o més llengües, i en aquest sentit hi ha també un 35% d’assignatures en oferta en castellà i fins a un 24% en una tercera llengua, dues opcions a l’alça els últims anys. Des del curs 2021-22 s’han recollit 200 queixes d’alumnes per canvis de llengua a l’aula i en un terç dels casos s’ha restituït el català. El Departament de Recerca i Universitats no ofereix les dades de l’oferta de places per assignatura ni l’opció idiomàtica de cada grup, per la qual cosa no es pot detallar l’oferta real de places en cada llengua. En canvi, les dades obtingudes per l’ACN a través d’una petició d’informació pública, sí que permeten conèixer el nombre absolut d’assignatures en oferta i l’idioma/es en què s’imparteixen. En aquest sentit, la presència del català com a llengua de docència segueix sent majoritària en l’oferta nominal d’assignatures de les universitats públiques del país, amb un 64,5% del total el curs 2023-24, tres punts per sota d’ara fa sis cursos (2016-17).
La Universitat de Lleida (UdL) es manté en la franja alta de català (71%), tot i que també ha guanyat terreny el castellà i ja supera el 30% de les matèries que s’ofereixen.
A les universitats públiques hi ha clares diferències d’oferta idiomàtica entre graus i màsters. Les dades del darrer curs disponible (2023-24) mostren que el català en les assignatures de grau s’enfila fins al 74% de les 498 matèries existents. D’altra banda, als màsters universitaris (523 assignatures), només una de cada tres (32%) assignatures s’ofereixen en aquesta llengua de docència, quan el 2016-17 arribaven gairebé a la meitat, amb un 46%.