El turisme rural a Lleida és un dels eixos del flux de viatgers que la demarcació rep anualment. Les cases rurals són un atractiu per molta gent que vol gaudir de l’espai natural de Lleida i de les seves activitats al 100%. La província compta amb gairebé el 23% del total de cases rurals de Catalunya. Ponent, el Pirineu i Aran en sumen 537, mentre que a tot el territori n’hi han 2.357. Aquesta és una dada del darrer informe del portal en línia ‘Escapada rural’, especialitzat en turisme rural. L’estudi també destaca la importància del turista internacional a la demarcació.
Les dades territorials es van poder extreure de les 6.259 enquestes que l’Observatori del Turisme Rural va dur a terme el 2024, en col·laboració de Netquest (qui va fer les preguntes). El resultat dels qüestionaris indica que els viatgers habituals a Lleida són de l’Estat espanyol, amb un 93%. D’aquest percentatge, més del 60% prové de Catalunya. Segons Judith Monmay, responsable d’Escapada Rural, aquesta dada és comuna a tota la comunitat autònoma, i a gran part d’Espanya, tot i que no a tot l’Estat.
L’informe reivindica que els turistes a Lleida es gasten, de mitjana, 92 euros per persona. 33 en allotjament i 59 en el dia a dia durant l’estada al destí de vacances. Judith Monmay va destacar que va créixer la despesa en restauració respecte del 2023. Així, el 2024 un 54% dels 59 euros es va destinar a la gastronomia, mentre que l’any anterior va ser un 48%.
El perfil del turista a Lleida és el d’una persona activa. Així ho va constatar el 94% dels enquestats que van dir que quan visitaven la demarcació és per fer-hi activitats. Des d’Escapada Rural van dir que les activitats d’oci més consumides pels viatgers són els esports d’aventura i a la natura, les visites culturals a espais arquitectònics i patrimonials, i també van destacar un creixement en la demanda de l’enogastronomia (la fusió entre el món del vi i la mateixa gastronomia). Cal reivindicar l’impuls de l’associació ‘La Ruta del Vi’ que, precisament, impulsa l’enoturisme al territori.
El turisme a les cases rurals és familiar. “Les famílies busquen l’autenticitat dels pobles. La seva motivació és conèixer les tradicions dels destins on van”, va dir Judith Monmay. Per això, una altra activitat destacada entre els viatgers és la visita de fires i festes populars, actes que poden fer pares i fills junts i que els permet viure una “experiència diferent”. Tot i això, l’impuls en el sector de les fires (que Jaume Macià ja va tractar en un estudi de les fires agroalimentàries de Lleida), el retorn no és equitatiu entre els turistes rurals. Així, el 2024 dels 59 euros de despesa en el dia a dia, un 27% va destinat a la compra de productes locals, un 8% menys que el 2023.
Finalment, el turisme a la demarcació varia segons l’estacionalitat i la temperatura de la zona. Tal com va dir Judith Monmay, durant l’estiu els viatgers opten per un espai on poder fer excursions amb temperatures adequades o on puguin fer esports d’aventura d’aigua, mentre que a l’hivern buscaran un lloc més interior o muntanyes on fer esports de neu.
En relació amb el darrer punt, el mateix portal d’Escapada Rural va fer un estudi el 2024 on va indicar que el 55% de les persones que fa turisme rural ha canviat els seus hàbits de viatge a causa del canvi climàtic. El 57% de la gent va dir que “evitarà llocs amb temperatures altes”.