Milers de persones es van concentrar ahir, Divendres Sant, pels carrers de la ciutat de Lleida per viure amb solemnitat i devoció la processó del Sant Enterrament, una de les més multitudinàries i representatives que se celebren durant la Setmana Santa a les comarques de Ponent i que està organitzada per la Congregació de la Puríssima Sang. Després que l’any passat la pluja obligués a cancel·lar la processó, enguany la climatologia va acompanyar i es va poder celebrar amb normalitat. La processó va iniciar el seu recorregut des de l’església de la Puríssima Sang i, com és tradicional, va estar encapçalada pels Armats de la Sang i va comptar amb la participació de les confraries lleidatanes amb les seves vestes i penitents, bandes de música i agrupacions de tambors i bombos.
Tots ells, van anar acompanyats dels passos representatius de la processó: la Passió i Mort de Jesucrist, el Crist Jacent i la Soledat de la Sang.
Aquest any, la processó va presentar algunes novetats. En aquest sentit, va debutar la marxa dedicada a la Mare de Déu de la Soledat, patrona de l’església de la Sang, que destaca per la ser la primera pròpia de la ciutat i que l’any passat no va poder sortir pel mal temps. Així mateix, l’Ecce Homo de l’església de la Sang, obra de Jaume Perelló, va recuperar la seva capa, després d’anys sense dur-la, i la Hermandad de la Casa de Andalucía va ser l’encarregada de dur aquest pas a les espatlles. L’estrena del nou mantell coincideix amb la celebració del seu 75è aniversari.
L’acte va provocar diversos talls de trànsit des de la plaça Espanya fins a l’avinguda Blondel durant més de sis hores, fins que la processó va posar el punt final. Prèviament, al matí, es van celebrar diversos Via Crucis. El primer es va dur a terme amb les imatges del Sant Crist dels Portants de Sant Llorenç i la Pietat “petita” de la Confraria de Jaume I, des de la parròquia de Sant Martí fins a la Seu Vella. De manera simultània, va tenir lloc la del Carme fins a Sant Joan i la de Pardinyes, des de la parròquia pels carrers del barri. Altres Via Crucis van ser el de l’ermita de Granyena i el del barri de la Mariola, que va anar des de la Parròquia de Sant Pau fins a la Parròquia de la Mercè. Al migdia, va ser el torn de l’exhibició de l’Agrupació de Tambors i Bombos de la Confraria de la Casa d’Aragó, que va transitar per l’Eix Comercial fent parada a la plaça Paeria, on van fer el repic eixordador dels tambors i bombos.
DIJOUS SANT
Els lleidatans van assistir dijous a la mitjanit a la Processó del Silenci, que va aplegar multitud de persones des de la seva sortida des de l’església romànica de Sant Martí i pels carrers Jaume I, Sant Martí, Cavallers i Sant Carles i plaça dels Gramàtics per acompanyar el Sant Crist de l’Agonia i la Mare de Déu de la Pietat de la Confraria de Jaume I. En retornar a Sant Martí l’Agrupació de Tambors i Bombos de la Confraria de la Casa d’Aragó va ser l’encarregada de la “Rompida del Silencio”.
La demarcació també va celebrar Divendres Sant. A Balaguer, els actes van començar ben d’hora amb el pas dels Armats a partir de les sis del matí mentre que a les vuit va començar el viacrucis cap al Sant Crist. A quarts de deu de la nit va sortir la processó, també acompanyada pels Armats, amb sortida i arribada a l’església de Sant Josep després de passar pels carrers del centre històric i de l’eixample de la ciutat. A Alpicat, el Via Crucis al Calvari, acte central de les celebracions litúrgiques al municipi, també va aplegar nombrosos fidels. Altres municipis com Linyola o Vilaller també van celebrar aquesta tradició, i a la Granadella va tenir lloc el Desclavament, un dels seus actes més emotius que destaca per un element únic a Catalunya: la figura de Crist amb braços articulats, que permet un efecte realista i impactant quan es retiren els claus de les mans de Jesús i després es va fer la Processó del Silenci.