Els veïns de l’Horta van expressar el seu recel envers la futura estació de mercaderies pròxima al polígon de Torreblanca previst a la ciutat. Durant la Comissió de l’Horta celebrada ahir, els residents del ‘cinturó verd’ van formular diverses preguntes per l’afectació que el nou baixador de trens pot tenir en diverses partides. Els dubtes plantejats van ser l’impacte acústic, el desdoblament de la via actual i amortitzar les possibles vibracions a les cases pròximes a la futura estació.
El president de la Comissió de l’Horta, Francesc Montardit, va formular les qüestions a la Paeria. “Sabeu si hi haurà desdoblament de la via convencional existent?”, va ser la referent pel que fa a l’actual via i un possible desdoblament.
En referència a l’impacte acústic i les vibracions, el president de la Comissió va destacar la previsió de “1.000 trens al mes”. “Es contemplaran accions de protecció com podrien ser pantalles acústiques i amortidors de vibracions davant de les cases properes a les vies?”, va preguntar al respecte.
En els dos casos, la Paeria es va remetre als tempos i va dir “que encara és molt aviat per treure conclusions”. Tot i això, el govern va dir que “tindrien en compte” aquestes qüestions.
El 19 de març, el president de la Generalitat, Salvador Illa, va presentar a la Llotja la nova estació, que costarà 131 milions d’euros i afectarà 120 hectàrees i 10 vies, amb un flux anual de 12.000 trens.
Durant la Comissió, la Paeria també va informar que hi haurà tres noves parades del transport a demanda a l’Horta (T–Horta). Aquestes estaran a Grealó, Quatre Pilans i la Plana del Bisbe. 10.000 persones van fer ús d’aquest servei el passat 2024.
Els veïns de l’Horta van tractar també la revisió del POUM i la protecció que aquest oferirà a les partides pel que fa a les noves línies d’evacuació. La Paeria va respondre que “els serveis jurídics estan estudiant les opcions, però encara no tenen res clar”. La Comissió va analitzar, a més, el conveni Paeria i Agents Rurals per fer front la fauna salvatge, i la lluita contra l’amiant, ja que l’Horta és un dels punts on n’hi ha més de Lleida.