Les estacions de muntanya de Ferrocarrils esperen superar els 780.000 visitants durant la temporada d’hivern si les condicions meteorològiques acompanyen. Es tracta d’una xifra mitjana de les darreres temporades, tot i que en la 2023/2024 van ser 765.469 després de dues temporades amb nevades poc generoses.
FGC té previst començar la temporada el darrer cap de setmana de novembre en les sis estacions que gestiona al Pirineu català: la Molina, Vall de Núria, Vallter, Espot, Port Ainé. La companyia ha incorporat diverses novetats de cara a la temporada d’hivern, entre les que destaca el TORGO, un vehicle elèctric ubicat a la Vall de Núria i que tindrà capacitat per a deu persones. El vehicle pot pujar rampes de fins al 40% i també es destinarà a finalitats comercials. A més, aquesta temporada es commemora el 25è aniversari d’Alp 2500, la unió dels dominis esquiables de La Molina i la Masella.
En total, el domini esquiable de les estacions gestionades per FGC s’estén a 189 quilòmetres d’esquí alpí i 250 quilòmetres de les d’esquí nòrdic. D’entre els primers, estan repartits en 104 pistes innivades de les 180 de totes les estacions, és a dir, al voltant d’un 60%. En aquest sentit, FGC aplicarà per segon any una tecnologia en el marc del projecte ‘Laboratori de la Neu’ per produir neu artificial de forma sostenible i que es va presentar fa just un any amb l’objectiu de reduir el consum d’aigua i energia.
De fet, la companyia ha insistit en la seva aposta per la sostenibilitat i assegura que utilitza un 70% d’energia renovable, amb 17,6 milions de Kwh i 336,1 tones de residus reciclats. El president d’FGC, Carles Ruiz, va destacar que aquesta es preveu que sigui una “molt bona temporada de neu” i que això acabi repercutint en més visitants a les estacions.
Una de les novetats que FGC incorporarà aquest hivern a la Vall de Núria és el TORGO, un vehicle elèctric 4X4 amb capacitat per a deu persones i que es mourà per tota l’estació. L’objectiu és anar substituint els vehicles de gasoil i que el model elèctric es pugui estendre en altres estacions a mig termini. El tot terreny podrà pujar rampes de fins a un 40% de pendent, força més del que és habitual. Està previst que estigui disponible tot l’any i que tant serveixi per evacuar visitants en cas de necessitat, de càrrega o bé per oferir trajectes turístics per la Vall.
A més, segons destaca Ferrocarrils, d’aquest vehicle sostenible també es valora el poc impacte acústic, tenint en compte que la Vall de Núria és un parc natural. La intenció és homologar-lo i l’empresa fabricant, que ha fet aquest prototip a instàncies de FGC, podria treure’l al mercat i produir almenys una vintena d’unitats més.
NOVETATS A LES PISTES LLEIDATANES
D’altra banda, l’estació de muntanya de Boí Taüll tornarà a acollir una competició d’alt nivell, concretament els dies 1 i 2 de febrer amb la celebració de la Copa del Món d’esquí de muntanya ISFM en modalitats sprint i relleu, una cita que atraurà els principals favorits, ja que serà prova puntuable pels Jocs Olímpics d’Hivern de l’any que ve.
A Espot, per la seva banda, entraran en funcionament els punts de recàrrega per a vehicles elèctrics i híbrids endollables, mentre que Port Ainé estrenarà un mirador adaptat que donarà visió de tot el Pirineu Occidental a la cota 2.000.